Santai-santai

Seawal maghrib, aku menerima satu sms daripada seorang sahabat yang sedang berkursus di Sandakan sambil melupakan seketika bumi Tawau [katanya padaku].

white = silent
blue = honest
red = helpful
pink = naughty
violet = luvly
brown = cool
orange = smart
grey = talkative
yellow = gorgeous
black = cute

Which colour/s suite me?


Memerah otak beberapa minit, aku membalas " yellow" kerana itu "trademark"nya semasa di matirkulasi dulu. Tapi sesuai juga warna itu dengan karektornya. Walau kekadang "orange" lebih kerap ditonjolkannya.

Usai memberi respon sms sahabat itu, aku menghantar kembali sms ini kepada beberapa orang responden. 2 lelaki dan 8 perempuan. Daripada 10, hanya 6 yang memberi respon. 4 orang tidak menjawab pertanyaanku ini. Mungkin tidak memahami soalan. Atau lewat malam baru mendapat jawapan. Sebab mahu dikata tiada kredit, mereka mengguunakan postpaid bukannya prepaid.

Dapatan yang aku perolehi, undi terbanyak melabel aku sebagai talktive dan honest. Pandangan minoriti mengatakan aku luvly, naughty, smart dan cool. Sorang mengatakan aku "cute". Tetapi pandangannya ditolak kerana dia mengatakan tidak mengenaliku. Aku sengaja meng"sms"nya menggunakan nombor sabahku. Mahu melihat reaksinya. Ternyata dia tidak dapat membaca maksud tersirat yang cuba disampaikan. Tidak mengapalah...

Rumusan daripada "kajian personaliti diri" ringkas ini, manusia melihat kita dengan pelbagai sudut dan perspektif. Namun pandangan itu lahir kesan sikap dan perlakuan yang kita pertontonkan kepada mereka. Apapun jua label yang kita terima, suka atau tidak perlu direnung bukan difikir-fikirkan dengan keterlaluan. Kalau kita selesa dengan sikap kita, ya..teruskan. Asal saja masih dibawah landasan akhlak mahmudah dan terikat dengan rantai syariat yang mengawal gerak laku agar jangan diluar keterbatasan agama.


[sebenarnya diusia yang sedang bertambah ini, mahu membuang label "talktive"..penat sudah di"cop" outspoken..lagi penat asyik menjadi mangsa membentang, menjadi wakil memberi pandangan atau sasaran mata apabila sesi soalan dibuka dalam mana-mana majlis ceramah/kuliah..huhu..serius..penat! mahu lebih banyak menulis daripada berkata-kata]

Comments

Adry said…
The truth is... i want to choose Blue, Red, Orange and Grey.... but all come to one conclusion... lovely... (^_^)

Popular posts from this blog

Zon Selesa

Kisah Kita

Pendam