Sendiri itu mandiri

Penulisan lewat malam. Ikut rasa badan, mahu sudah berehat-rehat. Malangnya mata pula belum mahu lena. Agaknya kesan tidur siang yang banyak tadi. Kebetulan usrah bersama adik perpis hari ini tiada. Giliran Ustazah Mardiana untuk slot Al-Quran. Sepetanglah aku berlumba siapa "tidur paling lama" dengan anak buahku. :)


Banyak juga isu sem
asa berlaku dalam minggu ini. Bermula dengan berita gembira bagi seorang guru Sains seperti aku iaitu pemansuhan PPSMI. Bukan menolak kewajaran penguasaan Bahasa Inggeris, tetapi hakikatnya, PPSMI bukan langkah ampuh meningkatkan penguasaan bahasa asing itu di kalangan pelajar. Kemudian beberapa isu menyedihkan umat Islam sedunia. Antaranya, pergaduhan dan rusuhan yang membunuh ummat islam di XinJiang dan pembunuhan Wanita Muslimah Berhijab di Jerman. Krisis dunia yang cukup meruntun jiwa pencinta agama suci lagi benar ini. Perit melihatnya diperlakukan sesuka hati.


Itu isu diluar tirai bumi Malaysia. Dalam
negara yang dikatakan aman ini hakikatnya tidak pernah juga aman damai dalam erti kata yang sebenarnya. Rakyat sebenarnya terpedaya dengan segala nikmat kemewahan duniawi yang sangat sementara sifatnya ini. Hingga acapkali tegar melakukan dosa dan kemungkaran kepada pemberi segala nikmat yang dikecapi ini. Buktinya, di bumi Malaysia yang kononnya negara Islam ini, tanpa sebarang ancaman dan ugutan untuk berhijab yang sememangnya kewajipan bukan sunat ataupun harus hukumnya, masih terlalu ramai muslimah yang enggan melaksanakan syariat ini. Berbeza benar dengan seorang muslimah yang sanggup bertempur maut dibunuh kejam di bumi Jerman yang tidak mahu menerima Islam sebagai addin.


Melihat keadaan sebegini, diri sering diingatkan oleh mata hati yang celik, masih mahu berehat dan sekadar hidup seadanya? Andai semua yang sedar realiti perit ini sekadar berpeluk tubuh, bagaimana mungkin keadaan boleh berubah? Justeru, terpaksa menguatkan diri yang kerap lemah daripada gagah, kerap culas daripada bersungguh untuk meneruskan langkah perjuangan. Walau kekadang bahkan semakin kerap kini, terpaksa berfikir sendiri, bertindak sendiri bagi memastikan hasrat hati merubah kebathilan kepada kebenaran menjadi manifestasi janji.


Dalam keadaan sahabat-sahabat punya urusan diri yang tersendiri, terasa benar keikhlasan berada di jalan juang ini teruji. Membisikan kata hati pada minda yang merencana, berada di jalan juang ini kerana dia? kerana mereka? atau kerana Allah? Jika keranaNYA semata, kenapa perlu gundah dan gulana tatkala sendiri. Biarkanlah mereka..jangan diganggu urusan mereka. Pastinya mereka sudah merangka jawapan untuk dipersembahkan di hadapan PENILAI AGUNG dihari perhitungan kelak. Uruslah diri sendiri yang masih jauh daripada taraf mukmin muttaqin dan masih belum layak dipanggil mujahidah solehah atau serikandi sejati. Lagipun diri tiada jawapan atau alasan untuk diam seketika atau berehat sebentar di jalan juang ini. Tiada pilihan lain melainkan terus dan terus mengorak langkah perjuangan!! Takbir!


[entry motivasi diri di malam yang sedang dibasahi hujan renyai-bukti jiwa terkesan dengan status "baru" iaitu belajar dan berusaha bergerak dengan kaki sendiri]

Comments

Popular posts from this blog

Zon Selesa

Kisah Kita

Pendam