Kelainan perlu penyesuaian..

Konsert Kesenian Islam dengan tema Berhibur Cara Islam anjuran Jabatan Pasti di bawah DPPKT telah berkahir semalam. Sebagai penonton dan bukan penganjur, aku punya interpretasi tersendiri tentang konsert semalam. Sempat juga pagi ini sembang-sembang mengulas konsert semalam dengan rakan sekerja yang turut membeli tiket dan hadir ke Dewan Masyarakat Tawau.

Secara keseluruhannya, tidak dinafikan konsert semalam masih banyak kekurangan yang perlu dibaiki. Waktu yang terlewat setengah jam daripada waktu yang tertera di tiket sudah mula merimaskan audiens. Mukaddimah konsert dengan ucapan perasmiaan oleh YDP PAS Kawasan menambah keresahan penonton yang hadir. Agaknya tidak menjangkakan konsert ini diselitkan dengan ucapan perasmiaan. Mujur YDP bijak membaca keadaan dengan meringkaskan ucapan beliau. Tidaklah resah penonton berlanjutan.

Persembahan dimulakan dengan nasyid daripada johan Alam Ria Pasti kali ke 9 iaitu Pasti Merotai. Lagu yang meleret panjang masih tidak memberi aura "konsert" kepada yang hadir. Persembahan selingan kedua daripada kumpulan Unit Amal Tawau. Persembahan yang mantap namun menjadi sedikit cacat dengan masalah teknikal. Konsep persembahan puisi dan lagu bertemakan Palestin kembali mengimbau memori penonton akan derita rakyat Palestine yang menjadi isu umat Islam seluruh dunia. Persembahan selingan ketiga kumpulan nasyid The Mind, Johan Nasyid MTQ peringkat negeri sebanyak 4 kali. Dua buah lagu yang dibawakan mereka terasa "lama" kerana penonton tidak sabar melihat dan menyaksikan persembahan artis jemputan Nazrey Johani. Setelah sejam dipenuhi dengan persembahan selingan, barulah Nazrey Johani memegang mikrofon. Mukaddimah persembahan beliau dengan 2 buah lagu daripada album solonya sudah mula memberi aura konsert kepada yang hadir. Nama pun artis yang pernah mengadakan persembahan di peringkat antarabangsa, ternyata beliau memang seorang "performer" yang baik. Walau masih terdapat masalah audio yang mengganggu kosentrasi persembahan beliau. Kualiti vokal dan gaya persembahannya masih memukau.

Suasana yang baru mula membahang, kembali sejuk dengan "aktivit selingan" daripada Nazrey Johani pula. Rupa-rupanya, telah disepakati dengan pihak penganjur yang kedatangan beliau sebagai jemputan pada konsert ini turut dijadikan platform mempromosikan produk beliau yang terbaru. Penonton yang tidak menjangkakan adanya aktiviti "selingan" sebegini sudah mula "panas punggung". Apatah lagi malam sudah semakin lewat. Kelihatan ramai yang beransur pulang walau konsert belum berakhir sepenuhnya.

Itu suasana konsert dari kacamataku selaku penonton. Secara peribadinya, aku tidada masalah dengan "kelainan" konsert kali ini. Atas faktor aku memahami kepentingannya dan keperluan perkara ini dimaklumi oleh masyarakat. Contohnya ucapan perasmiaan adalah satu ruang untuk penganjur menjelaskan objektif dan matlamat program ini diadakan. Promosi produk artis jemputan pula, sebagai satu usaha mengkomersialkan produk orang Islam yang diusahakan dengan niat menampung dana pembinaan sebuah sekolah tahfiz. Tidak ada salahnya kedua-dua aktiviti selingan ini. Cumanya, penonton yang hadir bukan semuanya memahami dan boleh menerima "kelaianan" ini. Tetapi bacaan doa sebagai pembuka majlis dan alunan Asmaul Husna sudah cukup memberi ingatan kepada yang hadir bahawa konsert ini adalah konsert "islamik" bukan seperti konsert-konsert lainnya. Perlu dikekalkan dan diteruskan keadaan ini. Biar menjadi "trade mark"!

Akan datang penganjur perlu lebih peka dan berhati-hati terutamanya dengan masa. Sebaiknya program semalam dmulakan tepat pukul 8 memandangkan terlalu banyak "aktiviti selingan" sebelum persembahan utama. Selain itu, tidak salah rasanya dalam promosi dinyatakan sedikit gambaran perjalanan program apatah lagi bila ada 'kejutan-kejutan" yang tidak terjangka sebegini. Sekurang-kurangnya penonton tidak rasa "tertipu". Tema telah dipromosikan berhibur cara islam. Penonton memang hadir dengan mentaliti untuk berhibur semata-mata.

Apapun jua, keberanian pihak penganjur mengadakan konsert ini sesuatu yang harus diberi pujian. InsyaAllah..segala yang berlaku semalam akan menjadi pedoman dan ikhtibar di masa mendatang. Secara peribadinya, konsert semalam masih berbaloi dengan harga tiketnya yang hanya bernilai RM3.00 sahaja.



Ucapan ringkas penuh makna daripada YDP PAS Kawasan Tawau



Persembahan adik-adik comel daripada PASTI Merotai



Persembahan menyentuh hati daripada Unit Amal

/>

The Mind 4 kali mewakili Sabah



Nazrey Johani artis undangan yang dinanti

Comments

Popular posts from this blog

Zon Selesa

Kisah Kita

Pendam