Di Taman Teman

Sahabat yang beriman ibarat mentari yang menyinar. Sahabat yang setia bagai pewangi yang mengharumkan. Sahabat sejati menjadi pendorong impian. Sahabat berhati mulia membawa kita ke jalan Allah.

Pasti kata-kata indah ini biasa kita baca atau terima daripada sahabat-sahabat kita. Kiasan sahabat dalam kehidupan. Sahabat ibarat sang mentari, pewangi nan mengharum, sumber motivasi bahkan teman menuju syurgaNya. Bukan kecil peranan seorang sahabat dalam kehidupan. Rasanya, [menggunakan perkataan "rasanya" sebab belum mengalaminya.. ;-) ] manusia yang sudah berteman hidup pun juga masih perlukan sahabat.

Tidak kurang juga, ramai yang kelam dunianya, membusuk hatinya, hilang semangat hidupnya malah, bersama menempah tiket ke neraka kesan insan bernama sahabat. Sudah terlalu banyak bukti dan saksinya. Menerima padah dan bahana, kesan tersilap memilih sahabat. Fenomena yang sangat merungsingkan. Sahabat lebih dihormati berbanding ibu bapa sendiri. Sahabat lebih dipercayai berbanding guru yang cuba menasihati.

Desakan perubahan zaman menuntut para ibubapa ataupun penjaga, mempelbagaikan pendekatan mendidik anak-anak. Begitu juga para guru yang menjadi ibu dan bapa kedua kepada pelajar, bukan sahaja teknik dan kaedah pengajaran perlu pelbagaikan, tetapi juga pendekatan kita menyelami jiwa-jiwa muda anak-anak didik kita. Tidak mudah, tapi perlu dicuba. Jangan terlalu mesra, takut liat mendengar kata. Jangan terlalu keras, takut memberontak jiwa dan raga. Bersikaplah dengan sikap pertengahan. Itulah acuan Al-Quran dan sunnah ikutan. Apapun keadaan..insyaAllah pasti selamat, tenang dan mendamaikan.

[terasa mahu menulis, selepas "melepaskan geram" di sekolah tengah hari tadi. Tercabar emosi melihat sikap "biadap" pelajar yang masih perlu tunjuk ajar. Terbit kesal pada diri, mengapa tidak bersifat empati. Perlu lebih banyak zikrullah..biar hati suci memandu tingkah tatkala amarah menguasai jiwa..beriku ruang Ya Allah..menebus silap diri! ]

[terima kasih buat sahabat efemwai yang tidak pernah jemu mengingatkan diri yang mudah culas agas terus bekerja dan iltizam di jalan juang ini. Kurangkan monolog, tingkatkan prestasi katanya. Mujur dia tak kata, kurangkan berblog...hehehe]

Comments

Popular posts from this blog

Zon Selesa

Kisah Kita

Pendam