Luaskanlah..jangan disempitkan.

Salam Palestine

Rasanya ini kali ke 4 dalam minggu ini, aku berhajat untuk menulis. Namun sekadar tinggal hajat sahaja. Idea ada, tetapi jemari seakan kaku menari. Pincang gerak gerinya buat menukil sesuatu meneman bicara sufi.

Musibah ujianNya masing belum berakhir. Tidak sangka ST7909K terlalu lama ditahan di "wad" hingga aku hilang fokus pada segala perancangan menyambut shahrul barakah yang hanya sehari sahaja lagi sebelum membuka tirainya. Beberapa perancangan di sekolah sedikit kelam kabut. Apatah lagi, teman berfikir dan berbincang juga turut di uji oleh Yang Maha Menguji. Sahabatku terpaksa mengambil cuti kecemasan balik ke kampung halamannya, semoga semuanya dalam lindungan rahmat dan kasih sayangNya. Apa jua yang bakal berlaku, moga dia tabah menerimanya.

Terngiang-ngiang ditelingaku kata-kata seorang rakan sekerja sewaktu aku ziarah ke rumahnya.

"Cikgu-cikgu di sekolah kita tu, kurang sensitiviti pada agama..itu yang jadi macam itu"

Ulsannya pada satu isu yang berlaku. Aku sekadar memberikan senyuman tawar. Tidak berminat dan berdaya mahu mengulas panjang. Aku sangat akur pada realiti ini. Sedangkan yang sudah ditarbiyyah sekian lama, bahkan masih berada di saf perjuangan selaku barisan pimpinan tidak terasa berkewajipan menyubur biah solehah di sekolah, apatah lagi orang lain.

Kerja dakwah ini bukan kerja mudah dan bukan kerja bermusim. Lebih malang dan mengecewakan, ruang-ruang dakwah hari ini, terlalu banyak musuh luaran dan dalamannya. Ditambah lagi dengan sempitnya pemikiran sesetangah dai'e dalam membentuk jaringan dakwah itu sendiri. Aku secara peribadinya, sangat tidak berkenan dengan para dai'e yang terlalu taksub dengan wasilah dakwah yang didokonginya. Hingga saja menganggap, dai'e daripada wasilah yang lain bukan sebagai teman perjuangan.

Bukankah molek, andai kita meraikan siapa sahaja yang sudi terjun dalam bidang dakwah ini. Bukan masanya kita menilai dan berusaha mempromosikan bahawa wasilah dakwah kitalah yang terbaik. Berusahalah mencari titk persamaan dan menyempitkan jurang perbezaan. Kerja dakwah kita yang sebenarnya adalah mengajak ummah yang masih belum kenal dakwah yang kita bawa ini. Inilah yang utama.

Jom recharge semula tenaga dakwah kita sepanjang Ramadhan ini..Semoga langkah dakwah kita akan semakin perkasa selepas ini..

Ramadhan: Shahrul Quwwah


Comments

Popular posts from this blog

Zon Selesa

Kisah Kita

Pendam