Akhirnya...[Jihad Cinta 9]

Sedang asyik mengemas laptopnya, seseorang menyapanya.



“Tak balik lagi Cikgu?”


Zati kalih mendongakan kepalanya.


“Tak balik lagi. Saya ada usrah dengan pelajar PERPIS (Persatuan Pelajar Islam) hari ni.” Ringkas Zati menjelaskan kepada Cikgu Ridhwan.


Dia agak terkejut sebenarnya, tidak pernah di sapa oleh Ridhwan yang sedikit pendiam. Lebih banyak duduk di mejanya dan membuat kerja sendiri daripada bersembang-sembang seperti cikgu lelaki yang lain.


“Hai Wan..mesra pula hari ni.” Kedengaran suara Cikgu Aziz dari belakang dengan nada mengusik.


Ridhwan hanya membalas usikan Cikgu Aziz dengan senyuman.


“Saya balik dulu Cikgu.” Ridhwan kembali menyapa Zati yang kelihatan tidak selesa kerana dia masih berdiri di tepi mejanya.


Zati hanya mengangguk tanpa kata. Juga tidak melontarkan senyuman kerana dia masih terkejut dengan sapaan Ridhwan.


“Ramah pula Ridhwan tu hari ni. Tiba-tiba menegur Zati” Kak Rahimah yang baru balik dari kantin sempat memerhatikan Ridhwan yang singgah menyapa Zati.



“Saya pun terkejut kak.”


“ Agaknya si Ridhwan tu minat dengan Zati kot. Sepadan je akak tengok korang ni. Seorang Ustazah Sains, seorang Ustaz Matematik.” Kak Rahimah menyatakan pandangannya jujur.


“Ya Allah kak..tak terfikir pun saya pasal tu.” Zati tidak terfikir langsung tentang hal yang diutarakan Kak Rahimah. Dia sendiri tidak tahu Ridhwan masih bujang.


“Kalau jodoh ni Zati, ada saja jalannya..mudah sahaja laluannya. Kadang kita pun tak menjangka rupanya orang tu lah jodoh kita.” Kak Rahimah berkongsi pengalamannya.

Zati hanya tersenyum mendengar penjelasan Kak Rahimah. Dia menerimanya sebagai pandangan daripada orang yang sudah mengalaminya. Tidak terusik langsung perasaannya.


“Okey kak, saya nak ke kantin dulu. Kejap lagi usrah dah nak mula.” Zati meminta izin untuk berlalu. Mengisi perutnya yang sudah mula berkeroncong.

*********************************************************************************


Mengisi hujung minggunya yang tiada agenda itu, Zati mengambil ruang mengarang sebuah puisi. Biasa ilhamnya mencurah saat jiwanya di serang resah. Terbit rasa bersalah di hatinya meninggalkan Hadi di YM tempoh hari dalam keadaan tergesa-gesa. Dia mengambil keputusan menghantar emel terakhir untuk Hadi.


Dia mahu mengarang madah akhir untuk Hadi. Mahu mengakhiri hubungan mereka dengan pengakhiran yang baik. Tanpa perasaan benci dan kecewa. Memberi motivasi pada dirinya dan Hadi semua yang berlaku ini perlu di depani dengan ilmu dan iman. Bukan berdasarkan rasa kecewa yang teramat dan hanya mematikan jiwa dan perasaan.


Apatah lagi tiada istilah putus asa dalam kamus hidup seorang mukmin. Pedih luluh perasaan yang sedang mereka depani ini adalah ujian dan saringan daripada Allah untuk menguji keimanan mereka. Mengukur sejauh mana kasih dan sayang mereka kepada yang lebih utama. Cinta manusia hanyalah wasilah. Cara dan kaedah untuk mencapai cinta hakiki yang menjadi ghayah. Itulah cinta kepada Sang Pencipta yang sejati dan pasti.


Assalamualaikum wtw

Terlebih dahulu ana menyusun jari buat kesekian kalinya, memohon kemaafan atas keputusan ana untuk tidak mempertahankan hubungan ini. Seperti yang telah berulang kali ana lafazkan, bukan disebabkan anta punya kekurangan di mata ana, tetapi keadaan yang tidak memihak kepada kita. Keadaan yang hanya memberikan pilihan ini untuk kita. Tanpa upaya untuk ana mahupun anta mengubah dan membetulkannya.

Warkah ini ana nukil untuk memberikan peringatan buat kita berdua agar tidak terus hanyut dengan emosi sedih dan pilu yang hanya akan dieksploitasi oleh syaitan laknatullah. Ana berdoa, kita tidak terus ralit dengan episod duka ini sehingga mengganggu konsistensi kita pada amal islami dan gerak kerja dakwah yang tuntutannya melebihi masa yang ada.

Selepas anta membaca warkah ini, padamlah ana dari ingatan dan kenangan. Jangan terus membelenggu perasaan. Teruskan kehidupan dengan doa yang bersungguh, kita masing-masing ditemukan pasangan hidup yang sepadan. Sama impian dan cita-cita mahu membina baitul dakwah yang haraki. Pasakan dalam diri, Allah gantikan kita dengan yang lebih baik. Asal perhubungan ini, nawaitunya lillahitaala, maka sewajarnya kita mengembalikannya semula kepada Allah. InsyaAllah..ana yakin, dengannya kita tidak akan hanyut dalam emosi yang hanya mematikan jiwa.

Akhirul kalam, bersama saling mendoakan, langkah kita terus beriring rahmat dan keampunanNya. Tetap istiqamah pada perjuangan yang menjadi cagaran kita memburu syurgaNya yang indah.

Ana titipkan sebuah puisi yang ana gubah buat bekal kita bersama..menyusuri hari mendatang dengan segunug ketabahan...

Di waktu ini
aku ditinggal dan tertinggal sendiri
meniti hari melakar mimpi
membina sebuah makna diri

Di waktu ini
aku berseorangan meniti senja
melewati masa di batas usia

berteman lara dan lemas rasa

Di waktu ini
adakalanya aku tewas pada sepi
mengundang rindu seribu memori
yang takkan bisa kuulangi lagi

Di waktu ini
aku bertatih memujuk kalbu
jangan lemas dilautan sendu
usah dibaja segunung rindu

Di waktu ini
aku mulakan langkah pertama
mengejar sejalur sinar cahaya
buat teman menyuluh hidayah
biar sepi dan sunyi itu punah
biar rindu dan sendu itu musnah
hingga aku terus tersenyum ceria
beroleh raja segala cinta
yang tidak akan sesekali sirna
mengharum mewangi di taman jiwa
hingga tidak ada lagi selain bahagia

yang aku rangkul erat di taman jannah

Salam kemaafan dari kejauhan..

Zati, Tawau, Sabah.


Emel yang dikirimnya kepada Hadi menjadi noktah kepada sebuah perhubungan yang tidak kesampaian. Zati bersyukur kerana dia tidak menjeruk rasa. Tidak setitis pun airmatanya tumpah zahir kecewa hatinya. Dari awal lagi, dia mendidik diri, membajawa jiwa dengan cinta manusia, antara Adam dan Hawa perlu batas yang jelas. Jangan keterlaluan kerana akhirnya tidak pasti. Simpan perasaan dan rasa kasih itu untuk yang selayaknya sahaja. Untuk yang memang ditakdirkan baginya. Justeru, kasih yang tidak terjalin ini hilang begitu sahaja. Kalau pun ada bekasnya, tidak sampai meninggalkan parut.


Kini fokus Zati pada berita yang disampaikan ibunya. Risikan Ridhwan yang tidak disangka-sangka mengganggu kedamaian hatinya. Sungguh, dia sangat terkejut Ridhwan datang menghantar wakilnya bertanyakan tentang dirinya. Zati menepuk-nepuk bantalnya, meluruskan cadar katilnya dan perlahan melabuhkan tubuhnya. Dia siap untuk beradu. Mahu lenanya menutup sementara cerita baru dalam hidupnya. Dia membisik hatinya, berazam dan berniat untuk menghidupakan sepertiga malam nanti. Dia mahu mematuhi arahan ibunya. Dia mahu meminta petunjuk daripada Allah samada Ridhwan memang yang terbaik untuk menjadi pendampingnya atau tidak. Zati akan mencari jawapan itu berpandukan petunjuk istikharahnya.


Kedinginan malam menggigit tubuhnya. Dia melihat jam di telefon bimbitnya. 3.30 pagi. Dia melawan berat matanya. Membuka seluasnya. Menyegarkan dirinya dengan basuhan air wudhuk. Dingin malam itu di lawannya dengan kehangatan semangatnya mahu menyahut seruan Ilahi pada tawaran-tawaran orang yang berjaga malam. Dia mahu raih janji Allah dalam sebuah hadis sahih yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim


Allah Azzawajalla turun pada tiap-tiap malam ke langit dunia ketika tinggal satu pertiga malam yang terakhir, maka ia berfirman : “Sesiapa yang berdoa kepada Aku akan Aku perkenankan. Sesiapa yang meminta ampun kepada Aku akan Aku ampuninya”


Zati tidak lupa beristikharah. Mengharap petunjuk Allah pada berita yang dimaklumkan ibunya. Lebih-lebih lagi, lenanya semalam berteman mimpi yang sukar ditafsirnya. Dia melihat dengan jelas seorang lelaki bersalaman dengan ibunya. Terzahir ibunya sangat gembira dengan kehadiran lelaki itu. Saat dia terjaga sahaja, wajah Ridhwan yang terbayang di mindanya. Walau Zati tidak melihat wajah lelaki itu, namun kelibatnya dari belakang persis Ridhwan. Zati risau mimpinya itu hanya kesan kejutan pada berita yang disampaikan ibunya. Dia masih belum berani membuat sebarang kesimpulan. Lagi pula dia belum berinteraksi sendiri dengan Ridhwan. Dia perlu berbincang secara personal dengan Ridhwan terlebih dahulu. Dia mahu menjelaskan keadaan dirinya yang sebenar. Dia bukan muslimah biasa yang mungkin dibayangi Ridhwan. Dia punya aspirasi dakwah kesan tarbiyyah yang diterimanya selama ini. Ridhwan harus tahu dengan sejelasnya!


Assalamualaikum..boleh online YM? Tolong add saya Ridhwan_Ahmad@yahoo.com. Ada perkara saya nak bincang..Ridhwan


Zati membeliakan matanya. Dia membaca sekali lagi. Benar, dari Ridhwan. Baru sahaja insiden Ridhwan menegurnya secara tiba-tiba beberapa hari lepas melintas di benaknya. Kini sudah hadir menjelmakan diri. Walau sekadar di alam maya.


Lincah tangan Zati mengaktifkan YM. Laptop memang sudah terbuka sedari tadi. Mengisi masa cuti mendengar lagu-lagu nasyid kegemarannya.


Zati : Assalamualaikum..


Ridhwan : Waalaikumussalam..Terima kasih sudi add saya. Ada ibu beritahu kedatangan wakil saya?


Zati terdiam seketika. Tidak banyak bunga bahasa Ridhwan. Terus kepada isi tanpa mukaddimah. Mungkinkah kerana dia seorang guru matematik, yang hanya biasa bermain nombor. Tidak arif menyusun madah.


Zati : Iya..ada.


Ridhwan : Fikirkanlah dahulu semasaknya. Jangan terburu-buru membuat keputusan. Perkara ini bukan mainan, ada sangkut paut dengan kebahagian di masa akan datang. Bukan sahaja di dunia, malah di akhirat sana.


Sekali lagi Zati terdiam. Tidak di sangka Ridhwan sematang ini. Diamnya diam berisi.


Zati : InsyaAllah..pasti saya fikir sedalamnya. Cuma ingin bertanya, jujur dari hati, kenapa memilih saya?


Ridhwan : Hati saya berkata Zati calon sesuai sebagai isteri saya.


Zati : Tapi..kita belum saling mengenali. Kenapa seyakin itu?


Ridhwan : Perkenalan yang sebenar hanyalah selepas nikah. Saya tidak percaya cinta sebelum ijab dan qabul. Lebih kepada kepura-puraan dan hanya menjauhkan keberkatan. Nikah jambatan asas sebuah perhubungan. Cinta yang dilakar oleh pasangan yang bercinta ada sangkut pautnya dengan zuriat yang bakal dilahirkan. Kalau awal-awal lagi cinta suci dinodai dengan perasaan yang tidak sepatutnya, iaitu mabuk asmara sebelum halal untuk dizahirkan, bagaiman mungkin mahu mengimpikan zuriat yang soleh dan solehah seperti yang sering didoakan.


Zati : Macam mana tahu rumah saya?


Ridhwan : Itu semuanya boleh di usahakan. Anggap saja itu bukti kesungguhan saya.


Zati : Tetapi ada satu perkara yang membezakan kita.


Ridhwan : Apa dia?


Zati : Saya berterus terang..saya terlibat aktif dengan tarbiyyah dan dakwah. Sudah menjadi sebahagian daripada hidup saya. Usaha tarbiyyah dan dakwah ini menjadi motivasi kepada saya untuk melakar kehidupan di pentas dunia yang sementara ini dengan sebaik mungkin. Biar tepat pada syariat, dekat dengan rahmat dan redhaNya. Saya berazam mahu menjadi da’ie yang mampu menjadi qudwah. Tidak sekadar cakap tapi tidak serupa pada pengamalannya. Seperti amaran Allah dalam surah As-Saf “amat besar kebenciaan di sisi Allah kepada orang yang berkata tetapi tidak memperbuatkannya.”. Perjuangan ini sudah saya simpul mati dalam diri saya. Saya mahu terus bersamanya hatta hingga hujung nyawa. Itu antara doa yang sering saya titip. Mengharap ihsanNya untuk terus memilih saya.


Ridhwan : Saya juga maklum akan hal itu. Saya saksikan sendiri kesungguhan Zati di sekolah. Bahkan kelainan yang Zati miliki ini berbanding dengan muslimah yang biasa saya temui menjadikan saya semakin yakin, Zati yang terbaik untuk saya. Saya akui, saya masih baru dalam hal-hal begini. Masih kurang pendedahan. Tidak sebertuah Zati yang awal mendapat hidayah. Jujur saya tidak menolak semua ini lebih-lebih lagi ianya memang tuntutan agama. Mengapa harus saya menafikan dan menidakan suatu jalan yang mampu menjadi laluan saya meraih redhaNya. Cuma...iya lah..Zati sudah jauh melangkah..sedang saya baru mahu bertatih. Besar harapan saya, Zati sudi menoleh ke belakang. Memimpin saya andai terjatuh dan memaut saya untuk terus menjejak langkah. Saya akur kelemahan ini, sepatutnya saya lah yang menjadi pembimbing. Tetapi keadaan tidak memihak saya. Saya hanya berharap akan ada sesuatu yang dapat saya berikan. Sesuatu yang mungkin Zati perlukan. Menjadi pelengkap kepada kekurangan Zati sebagaimana Zati melengkapi kekurangan saya.


Zati merenung laptopnya. Tajam matanya memandang dan mengulang baca tulisan Ridhwan. Tidak dapat dia membohongi hatinya. Kata-kata Ridhwan semua menyedapkan hatinya. Kesederhanaan, kerendahan hati dan keterbukaannya menyisih risau yang menyelubungi jiwanya. Perbincangan pertama mereka itu, bagai menjadi kesimpulan segala-galanya. Hatinya terasa lapang, jiwanya seakan terbuka luas untuk menerima kehadiran Ridhwan. Dia benar-benar bersedia.


Zati : Terima kasih atas penjelasan itu. InsyaAllah, saya akan berikan keputusan saya.


Ridhwan : Saya menanti dengan sabar. Assalamualaikum.


Zati : Waalaikumussalam.


Ridhwan juga yang mematikan perbualan. Zati hanya tersenyum. Dia senang dengan tingkah itu. Membuktikan Ridhwan bukan seorang yang gemar bermain ayat-ayat cinta. Berkata pada yang perlu semata.


Zati cuba mengimbas kembali kisah dia dan Ridhwan di sekolah. Tidak banyak memori mereka bersama. Ridhwan seorang yang tidak banyak bicara, Zati juga tidak ramah. Apatah lagi mereka dibataskan dengan adab pergaulan yang di jaga rapi. Tidak menjatuhkan maruah masing-masing dengan bebas bergaul. Zati tidak menafikan, Ridhwan seorang yang soleh dari kaca mata luarannya. Satu keistimewaan Ridhwan yang diketahui umum, Ridhwan punya suara yang merdu. Apatah lagi saat mengumandangkan azan dan bertarannum. Mampu meruntun jiwa pendengarnya. Zati mengukir senyum sendiri. Hatinya tidak menemui kekurangan yang besar untuk dia menolak lamaran Ridhwan. Bahkan seakan ada bunga indah sedang mekar di taman hatinya. Semasa Hadi merisiknya dahulupun, perasaan sebegitu tidak dirasainya. Bahkan dia tiba-tiba menjadi keliru hinggalah Dinah mententeramkan dirinya. Berbeza benar rasa itu terhadap Ridhwan.


Seminggu selepas Zati memberitahu keputusan untuk menerima Ridhwan, majlis pertunangan mereka di sempurnakan secara sederhana. Sebulan sahaja tempoh yang mereka ambil untuk bertunang. Memberi ruang kedua keluarga membuat persiapan menyambut hari pernikahan Zati dan Ridhwan.


Zati merenung kad berwarna ungu di tangannya. Bercampur baur perasaannya. Pasti kehidupannya selepas ini akan berubah. Dia hanya mampu terus berdoa, semoga rumahtangga yang bakal di bina adalah rumahtangga dakwah. Jambatan dan titian dia menuju syurga nan indah bersama teman hidup yang tercipta untuknya.


_______________________________________TAMAT___________________________________

* Hampir keseluruhan cerita ini berdasarkan imaginasi dan inspirasi saya..tetapi kad jemputan ungu ini..benar 100%
*Walau sudah ada teman-teman yang mengetahui agenda baru dalam kehidupan saya ini, namun secara rasminya hebahan ini saya buat pertama kali di sini...istimewa untuk pembaca setia dan pembaca senyap Bicara Sufi
*Yang berkelapangan dan berkesempatan hadir majlis ini..dengan rendah hatinya..saya menjemput dan mempersilakan
*Mohon doa berpanjangan majlis ini berjalan dengan baik dan saya mampu menjadi lebih baik selepas pertukaran status ini..^_^

Comments

-missblover- said…
tahniah kak... semoga menjadi isteri solehah...
alisya~ said…
allahur0bbi..lama da ikuti blog ne...akhirnya penantian berakhir ya kak..tahniah ukhti..sm0ga cinta berkekalan ke syurga:)
Anonymous said…
ilham
alhamdulillah.. barakallahulakuma.. kak mira..tharunya dgn kisah ini..xdisangka2..bahagianya mmbaca kisah ini dan diakhiri dgn brita gembira..hehe
Anonymous said…
Tahniah..alhamdulillah. jika begitulah ayatnya di YM, tula pembuka jalan kaedah terbaik dlm membina satu mahligai impian bersama-sama ke syurga, InsyaALlah...

Dari seorang sahabat lama maya
MRK
pembaca senyap bicara_sufi said…
tahniah kak mirah....
sy mau tnya di mana walimatul urus tu kak... sy tak bleh baca sngt...
mana la tau sy bleh dtg.. hihi.. i2 pun klu d jmput la... hihi...

walau apapun.. tahniah n semoga brpnjangn hingga ke akhir hayat...

dr: pmbaca senyap bicara_sufi :):)
Anonymous said…
sudah lama tidak membaca blog amirah. saya mengucapkan tahniah. akhirnya detik yg ditunggu tiba juga. semoga berkekalan dunia dan akhirat.

salam ingatan dari blogger abu nuha corner.
Unknown said…
Subahanallah ^_^ mabruk kak, barakallah lakuma wa baraka 'alaikum wa jama' bainakuma fi khoirr. semoga peroleh mawaddah warahmah dunia akhirat insyaAllah amin.
Anonymous said…
Hehhehe..hbt ckg

Popular posts from this blog

Zon Selesa

Kisah Kita

Pendam