Dua Perpisahan [Jihad Cinta 9]

Bas mula bergerak perlahan, Zati setia memandang pemandangan yang entah bila akan dapat dilihatnya lagi. Jarak kampung kelahirannya dengan tanah tempat dia menadah ilmu bukan dekat, kosnya sahaja mencecah ratusan ringgit. Pasti tidak mudah dia mahu datang untuk sekadar berziarah. Apatah lagi untuk orang sepertinya. Duit punya banyak keperluan. Bahagian untuk berseronok-seronok menjadi prioriti yang terakhir sekali.


“InsyaAllah ada rezeki kita datang lagi ye kat sini.” Dinah yang sedari tadi memerhatikan Zati dapat membaca isi hati sahabatnya.


“InsyaAllah..tempat yang bakal kita rindui.” Dengan suara yang perlahan, Zati juga mengharapkan seperti Dinah.


“Ana bukan sahaja rindu tempat ni, tapi akan rindu juga pada anti. Insan yang banyak mengajar ana erti kehidupan.” Dinah yang dari semalam diselebungi rasa sayu menyatakan jujur perasaannya.


Dengan renungan sayu, Zati merenung Dinah. Dia tersenyum sayu. Perasaan juga sama seperti Dinah. Dia antara kenangan manis yang tidak mungkin dilupakan. Seumur usianya barangkali. Sambil menggengam erat tangan Dinah, dia juga mengakui perasaannya. Pantas masa berlalu. Hari ini perpisahan yang tidak mampu mereka hindari tiba jua.


“Ana pun sama, ana pasti akan sangat merindui anti. Teman yang sentiasa ada saat ana memerlukan. Budi anti dan keluarga anti tak kan ana lupa. Anti yang memulakan persahabatan ini saat ana masih meraba-raba dalam perjalanan yang jauh daripada keluarga. Anti tidak pernah mebiarkan ana sendiri. Anti yang bersungguh untuk kita terus bersama hingga praktikum. Semuanya tak akan ana lupakan dengan mudah.” Mata Zati mula berkaca. Dia sudah tidak mampu membendung perasaan berat yang ditanggungnya. Berat menahan peritnya sebuah perpisahan yang harus mereka depani dengan segunung kesabaran.


“Ana mungkin mampu memenuhi keperluan material anti, berkongsi apa yang ana ada. Tapi anti beri ana lebih dari itu. Anti beri ana sesuatu yang tak akan ana perolehi dengan sejumlah wang. Anti beri ana didikan. Mengajar ana dalam diam, supaya menjadi lebih tabah. Anti tidak pernah berkeluh kesah saat diuji himpitan kewangan, anti sabar dan menyerahkan segalannya pada rezeki Allah. Ana maklum, setiap bulan anti menghantar wang belanja untuk keluarga di kampung. Walhal anti di sini perlu mengikat perut. Sedang ana, tiap bulan menerima wang saku daripada emak dan ayah. Itupun adakalanya ana masih merungut. Anti tidak pernah membiarkan ana terus hanyut dalam indahnya dunia yang menipu ini, hingga ana tidak terkira berapa kali anti menegur ana supaya lebih bersyukur. Saat ana merasa lemah dan putus asa pada jalan perjuangan ini, anti terus setia memimpin tangan ana, meminta ana jangan berhenti melangkah. Pasti segalanya akan sangat sepi selepas ini.” Dinah juga sudah mula dibanjiri airmata. Deras mengalir laju.


“Persahabatan ini satu anugerah buat kita. Hanya doa yang mampu ana tadah, meminta Allah terus memelihara ikatan ukhuwwah ini.” Zati menyatakan pengharapannya.


“Andai nanti, anti perlukan pertolongan, jangan segan beritahu ana ye. InsyaAllah, ana akan sedia membantu sedayanya.” Dinah jujur menghulurkan pertolongan.


“InsyaAllah, itu pasti.” Zati masih mampu tersenyum, tanda penghargaan kepada sahabat baiknya walau hatinya masih di rawan pilu.


Bas terus meluncur laju. Semakin jauh meninggalkan Tanjung Malim. Tidak lagi mereka bersama ke pasar malam setiap petang Sabtu, tidak lagi makan bersama samada di kafetaria ataupun di rumah Zati, tidak lagi akan solat berjemaah bersama-sama. Sambil berlumba mengambil wudhuk takut terlewat dan didenda menjadi imam. Tidak lagi mereka membaca Al-Ma’thurat bersama dan mengakhirinya dengan doa rabitah yang menggetarkan hati mereka. Semuanya hanya tinggal kenangan. Kenangan yang tidak mampu diulangi lagi.


Di tengah hiruk piruk manusia, mereka terpaksa berdepan dengan kenyataan. Pertemuan ini sudah sampai ke penghujungnya. Mata mereka kembali berkaca. Terasa berat benar mahu melepaskan sahabat pergi.


“Ana nak ke kena masuk dah ni. Takut terlepas flight.” Zati memulakan bicara sambil menunjukan waktu di jam tangannya.


“Okeylah..elok-elok ye kat airport. Anti sorang-sorang je ni. Dah sampai airport call.” Dinah berpesan dengan Zati dalam suara yang tertahan kesan esakan yang tidak mampu diselindungi lagi.


“Oh..lagi satu, ana menanti keputusan istikharah anti.”


Zati hanya mengangguk dan memberikan senyuman.


Keduanya berpelukan erat. Pelukan terakhir mereka. Entah bila lagi mereka akan berjumpa. Keduanya jadi hilang kata-kata. Hanya airmata yang berbicara. Zati mengangkat beg galasnya dan bergerak masuk ke terminal. Hanya melambai Dinah pergi yang terpatung membalas lambaianya dari jauh. Zati meneruskan langkahnya hingga tidak lagi dia melihat kelibat Dinah. Dia beristighfar dalam. Mohon bantuan Allah, berinya kesabaran pada perpisahan yang berat dirasakannya ini.

************************************************************************


Zati memanjatkan kesyukuran. Dia tidak menganggur lama. Hanya beberapa bulan sahaja dia duduk di rumah tanpa komitmen kerjaya. Masa itu dimanfaatkannya untuk menyusun kembali gerak kerja perjuangannya dan memberi sepenuh tumpuan dengan ibu dan adik-adiknya. Kini dia sudah beberapa bulan melapor diri bertugas di sebuah sekolah baru di daerahnya. Tempat dia menabur bakti sebagai seorang pendidik. Sepanjang masa itu juga, dia langsung tidak menghubungi Hadi. Hingga adakalanya dia terlupa dia punya janji dengan Hadi. Dia masih belum memberi sebarang kata putus. Kelewatannya memberi jawapan kesan perbincangan dengan ibunya yang kurang memberangsangkan. Ibunya berkias jelas, mahu bakal menantunya orang dekat-dekat sahaja.


Zati pantas membuka laptopnya. Memandangkan sesi persekolahan sudah selesai. Cuma hari Khamis begini, dia punya sesi usrah dengan anak-anak didiknya.


Beberapa hari dia berfikir dalam. Kalau di tanya hatinya, memang dia bersedia menerima Hadi menjadi teman hidupnya. Namun, dia belum mampu memuktamadkan keputusan itu. Permintaan ibunya juga harus ditimbangkan. Dia mengambil keputusan untuk menghantar e-mel kepada Hadi. Menceritakan dilemanya.


Assalamualaikum wtw.

Sejuta kemaafan ana pohon atas kelewatan menghubungi anta untuk memberikan jawapan pada permintaan anta. Hari ini pun , bukan jawapan yang akan ana berikan. Sebaliknya menceritakan dilema yang sedang ana hadapi.


Latar belakang keluarga kita mungkin berbeza. Terutama dari aspek didikan agama. Ana tidak dibesarkan dalam keluarga yang beragama. Ana tidak mendapat sentuhan didikan agama sempurna dari kedua orang tua ana. Ana tidak menyalahkan mereka sama sekali. Kejahilan mereka motivasi untuk ana menjadi lebih baik. Tidak mewarisi kejahilan, tetapi menyisih kejahilan itu dari terus membelenggu keluarga ana. Alhamdulillah..taufik dan hidayah Allah membawa mimpi indah ana menjadi realiti. Melalui usrah ana ditarbiyyah dan dididik. Dengan bekal kesabaran yang tidak sedikit, ana menjelaskan satu persatu kepada orang tua ana. Daripada tidak reti bersolat hinggalah sekarang ini, Alhamdulillah..solat sudah disedari kewajipannya. Adat-adat yang banyak bercanggah dengan syariat sedikit demi sedikit dibuang daripada pengamalan. Anugerah terbesar dalam hidup ana adalah perubahan mereka.


Itu kisah ana. Sengaja ana jelaskan tanpa selindung kerana mahu anta mengetahui realiti sebenarnya agar mudah membuat pertimbangan. Berbalik kepada permintaan anta, pastinya jika kita punya jodoh, ana perlu berhijrah ke sana bukan?


Saat memikirkannya, ana terbayang wajah tua ibu dan adik-adik yang masih muda. Ana belum puas memimpin tangan ibu dan adik-adik untuk berusaha menjadi mukmin sejati. Ana masih mahu berkongsi dengan Ibu, ilmu-ilmu ana yang sedikit ini. Ilmu yang tidak diperolehi semasa mudanya. Ana masih mahu menegur bacaan Al-Quran ibu, berpuasa sunat bersamanya, serta menghidupkan sepertiga malam dengan zikir dan munajat kepada Sang Pencipta. Empat tahun merantau di kampus, meraih ilmu, memadailah untuk diri ana. Mengorbankan masa itu berjauhan dengan ibu. Sampai masa kini, mungkin ana pula kena mengorbankan perasaan ana. Ana bersedia untuk itu!


Jujur dan terus terang, ana tidak menyatakan ana menolak anta. Ana juga seperti anta, mengharapkan yang indah pada akhir perhubungan ini. Apalagi yang lebih indah selain sebuah ikatan pernikahan. Namun ada sesuatu yang agak menyukarkan laluan kita. Ana tidak mahu membuat sebarang kesimpulan pada perhubungan ini. Ana menyerahkannya kepada anta kerana anta yang memulakannya.


Akhirnya, ana serahkan kembali kepada anta membuat keputusan dan resolusi. Ana sekadar menjawab permintaan anta sahaja. Semoga kebaikan sentiasa mengiringi langkah kita.

Salam kemaafan.

Zati, Tawau, Sabah.


Selesai mengarang, Zati membaca sekali lagi. Dia puas hati. Tiada isi yang tertinggal. Esok dia akan mengemelnya di sekolah. Segera dia mengemelnya. Dia lelah menangguh perkara ini terlalu lama. Baru sepuluh minit dia membaca emel-emel lain yang bersarang tidak di buka, Hadi menegurnya di Yahoo Mesengger.


Hadi : Assalamualaikum. Maaf mengganggu. Ana dah baca emel anti. Kita harus ada keputusan. Menggantung perhubungan ini bukan penyelesaian.


Tegas bunyi nada Hadi. Dia agak tertekan dengan emel Zati. Tidak bernada positif dan memihak dirinya. Bahkan seolah memaksannya untuk memberi keputusan. Apatah lagi dilema yang di hadapi Zati juga berlaku pada dirinya. Dia juga telah berbincang dengan orang tuanya. Dan keputusannya sama seperti Zati. Pilih calon isteri yang dekat-dekat sahaja. Itu kata dua dari uminya. Saat mendengar amaran uminya, terasa benar Laut Cina Selatan yang memisahkannya dengan Zati satu halangan yang cukup besar. Namun, jauh di hatinya, dia masih mengharapkan perhubungannya dengan Zati berakhir dengan sesuatu yang manis. Itu boleh berlaku jika Zati sanggup memenuhi syarat kedua ibunya, kalau pilihan Hadi orang jauh, dia perlu berhijrah ke tempat Hadi. Namun, belum sempat dia menyatakan harapan tipis itu, Zati sudah mematikannya. Emelnya jelas, Zati memilih ibunya.


Zati : Benar, kita harus ada keputusan!


Hadi : Sebenarnya ana juga mengalami dilema yang sama seperti anti. Permintaan umi agar anti dapat berhijrah ke sini setelah kita bernikah.


Walau berat untuk Hadi menuturkannya, dia terpaksa juga. Mengharapakn Zati menyetujuinya. Walau kelihatan sangat dia mementingkan diri sendiri. Sukar dia membayangkan terpaksa melupakan Zati hanya kerana faktor geografi.


Zati : Jujur ana semakin semakin pesimis pada perubungan ini. Tidak berjalan lancar seperti yang kita rancangkan. Mungkin sahaja ini satu petanda, kita harus muhasabah kembali hubungan ini. Jika itu permintaan anta, ana rasa jawapannya sudah ana berikan. Emel ana menyatakan dengan jelas.


Hadi : Kenapa mengalah terlalu awal?


Zati : Bukan mengalah, tetapi berpijak pada realiti. Kita sedang berhadapan dengan konflik keluarga yang ada sangkut pautnya dengan hukum agama. Ana tidak mahu anta menjadi anak derhaka. Anta juga pastinya tidak mahu ana menyisihkan keluarga ana kan? Semuanya hanya kerana sebuah perkahwinan. Hanya memuaskan kata hati dan perasaan kita. Tetapi mengorbankan perkara yang lebih besar lagi. Mereka insan yang lebih utama kita jaga hati dan perasaan berbanding sesiapa pun di dunia ini. Redha Allah pada redha mereka.


Hadi : Bukankah niat kita dalam perhubungan ini juga untuk Allah dan kelangsungan dakwah.


Zati : Benar..itu ana tak nafikan. Atas dasar itulah ana bersedia menimbangkan permintaan anta tempoh hari. Tetapi kisah kita punya kerumitan. Bukan indah seperti yang kita impikan.


Hadi : Maaf ana terpakasa jujur mengatakan..hanya anti yang terbaik menjadi suri hati ana. Mohon pengertian.


Hadi tidak mahu menyembunyikan lagi rahsia hatinya. Dia mahu Zati mengetahui, dia setulus hati memilih Zati. Sesungguhnya!


Zati : Bukan soal tidak mahu mengerti. Juga bukan soal ana tidak memilih anta. Tetapi persoalan sekarang, memilih bukan milik kita sepenuhnya. Ada insan yang perlu kita pertimbangkan hati dan perasaan mereka.


Hadi : Anti seolah tidak terkesan andai perhubungan ini tidak kesampaian.


Hadi semakin terasa hati. Tidak ada bait kata Zati yang mahu menyelamatkan keadaan. Tidak ada.


Zati : Bohonglah andai ana tidak terkesan. Ana juga seperti anta, mengharapkan perhubungan ini berakhir indah seperti yang kita bayangkan. Namun ana perlu rasional membuat pertimbangan. Memilih mudharat yang lebih ringan. Walau hakikatnya, hati ana akan terluka pedih. Tetapi ana pujuk hati, mungkin sahaja perkara yang kita benci itu lebih baik bagi kita, dan perkara yang kita sukai itu lebih buruk bagi kita. Dan sesungguhnya Allah lebih mengetahui. Bertemu kebuntuan ini, ana menganalisis satu persatu. Pro dan kontra ana lakar dalam setiap situasi. Akhirnya ana merumuskan, memilih anta ana hilang dua perkara. Memilih ibu ana, hanya hilang satu sahaja.


Hadi : Apa maksud dua dan satu perkara itu?


Zati : Kalau ana memilih anta, ana kehilangan keluarga dan dakwah kepada mereka. Ini dua perkara itu. Memilih keluarga ana, yang hilang hanya anta sahaja. Bukan maksud ana menolak anta kerana ana tidak menyukai anta. Tidak. Sekarang ini situasinya, semua ana suka. Famili ana dan anta. Cuma perbezaan mudharat pada pilihan ana.


Hadi : Maksudnya menolak ana adalah mudharat yang lebih ringan?


Zati : Begitulah..tetapi ana ulang sekali lagi, bukan kerana ana tidak menerima anta, cuma hanya ini pilihan yang ada.


Hadi terdiam seketika. Merenung tajam laptopnya. Menilai kembali kata-kata Zati. Dia menerima kalau menurut fikir warasnya. Tetapi sangat terluka menurut emosinya. Zati sedang berkias, jelas dia sudah punya keputusan. Cuma tidak menoktahkannya sahaja.


Hadi : Inikah hasil istikharah anti?


Dengan lambat Zati menjawab.


Zati : InsyaAllah..inilah.


Hadi : Ana sudah tidak tahu mahu berkata apa. Pedih dan terluka sahaja yang ana rasa.


Zati : “Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang di usahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya..”semoga Ayat 286 daripada surah Al-Baqarah inu mampu merawat luka dan kecewa ini. Ana mohon permisi. Sudah terlalu lama ana di sini. Andai ini ruang terkahir bicara kita, ana mengambil ruang, memohon maaf pada segala khilaf dan salah yang telah ana lakukan. Samada terzahir atau tersembunyi dari pengetahuan anta. Ana doakan semoga kita tetap dalam kebaikan di dunia dan akhirat.


Hadi : Semuanya masih bagai mimpi. Impian ini tidak kesampaian. Sekali lagi ana jelaskan..ana sangat kecewa dan terluka. Jujur!


Zati : Segalanya ana kembalikan kepada Allah. Ana berundur dulu..Assalamualaikum.


Zati harus segera pergi. Dia tidak mahu turut terikut dengan emosi Hadi. Lagipun sesi usrahnya sudah mahu bermula.

**********************************************************************************


bersambung..

p/s-esok episod akhir..buat yang mengikuti..ada sesuatu yang istimewa :)

Comments

Popular posts from this blog

Zon Selesa

Kisah Kita

Pendam