111 Bergelar Ummi

Salam Palestine

Tiga bulan sepi tanpa bicara. Hingga saya sendiri merasa, berakhir sudahkah bicara sufi. Sungguh, tidak pernah hilang rasa rindu bermadah di sini. Tempat berkongsi rasa dengan sesiapa yang singgah membaca. Entah..menulis memberikan satu kepuasan. Saat sepi, terasa berteman. Tika pilu, bagai ada yang memujuk. Tatkala berbahagia, terasa semua turut merasa. Itulah yang sering saya khabarkan..menulis ini terapi jiwa. Mungkin saja kesan sikap diri yang sukar berbicara lisan dari hati ke hati. Cuma sekarang ini sahaja, semenjak bergelar isteri, sudah mula pandai berkongsi cerita hati. Agaknya, kerana itulah bicara sufi sering tertinggal sepi.

Hari ini, genap 111 hari saya bergelar ibu. Bagai baru semalaman saya mendengar lafaz aku terima nikahnya dari sang suami yang tercinta. Juga masih segar di ingatan, di suatu petang Jumaat saya terasa teringin benar membuat ujian kehamilan yang membawa khabar positif. Sejak hari itu, saya mengharungi ujian yang kebiasaan terpaksa di hadapi oleh ibu-ibu mengandung. 39 minggu bertahan dan bersabar, 21 Januari 2013 saya bertarung nyawa melahirkan permata hati yang di beri nama oleh suami Qurrotul 'Ain. Saat saya minta penjelasan, mengapa memilih nama ini, ringkas suami menjawab.."semoga anak ini menjadi penyejuk hati dengan kesolehannya". Saya tersenyum membenarkan pandangan itu. Tidak banyak yang diharapkan oleh ibu dan bapa kepada anak-anak mereka. Melainkan sentiasa menghadiahkan sebuah kebahagian dan kegembiraan. Ada anak-anak yang cerdik dan pintar dalam akademik, tapi tingkah dan akhlaknya menyakitkan hati. Ada yang berjaya berjawatan dan berpangkat besar, tetapi lupa pada ibu dan bapa yang banyak bekorban untuk semua impian menjadi kenyataan.

Saat menatap wajah bening si kecil, hati tidak pernah lepas berbisik, semoga anak ini menjadi hamba Allah yang bertaqwa dan berbakti untuk Islam. Semoga dia tidak mewarisi khilaf dari kedua orang tuanya yang serba kekurangan ini. Sungguh, kasih dan sayang seorang ibu kepada anaknya itu tidak bertepi. Halus dan mendalam. Sejak bergelar ummi, terasa bertambah kasih dan cinta saya kepada ibu saya. Betapa dia gigih dan sabar membesarkan kami anak-anaknya. Saya baru seorang sudah terasa lelahnya. Inikan pula dia 9 orang. Tidak pernah sekali saya dengar dia merungut dan rasa terbeban. Semangatnya akan saya contohi.

Lama tidak menulis terasa lambatnya jemari mengukir bicara. Saya perlu bertatih semula. Sekadar ini dulu untuk langkah saya yang baru bermula kembali. Si kecil menanti pelukan sayang umminya. ;)

Comments

Popular posts from this blog

Zon Selesa

Kisah Kita

Pendam