Tuesday, September 8, 2009

Soto Banjar

Salam Ramadhan..

Sudah hari yang ke-18 Ramadhan Kareem membuka tirai. Bahang perpisahan semakin terasa. Bahagianya andai dapat berjumpa "mesin penghenti masa"..biar Ramadhan jangan berlalu. Sesuatu yang mustahil dan sekadar angan-angan...

Seronok hari ini. Puas berada di dapur. Dari semalam berjanji dengan adik-adik untuk masak sesuatu yang istimewa sebagai juadah berbuka hari ini. Walaupun tiadalah istimewa sangat juadahnya. Sekadar soto banjar. Tetapi bila yang memasaknya tu aku, maka menjadi istimewa lah ia. Apa tidaknya, jarang benar kelibatku menunjukan "skil-skil" memasak dirumah. Bukan apa, ramai yang dah memang "expert", jadi tak payahlah aku tunjuk bakat kan. [ayat helah bela diri..haha]

Melihat mak menjamah soto banjar yang aku masak dengan khusyuk, cukup membahagiakan rasanya. Bukan senang mak nak penuhi citarasa mak. Abang ipar, adik-adik, abangku, pokoknya semua yang berbuka dirumah hari ini, aku lihat makan dengan bersungguh-sungguh. Walaupun 'tawar" sedikit tapi dimaafkan sebab puasa. Inilah kelainan Ramadhan kali ini, menjadi ruang dan memberiku peluang untuk mengasah dan menggilap bakat memasak. Tiada pilihan lain. Kakak yang sepatutnya tukang masak di rumah ni, masuk maktab untuk KPLInya.Kalau aku tak masak, alamat berbuka kurma sahajalah jawabnya. Sebenarnya memang minat bab-bab masak ni, tapi sebab dah ada orang yang asyik "volunteer" nak masak, terpaksalah aku pendam bakat..hehe..

Jadi kepada yang pernah risau aku tak reti masak, hilangkanlah kerisauan kalian. InsyaAllah.. kalau ada yang datang hantar pinangan, dah layak dah ni... :-D

[thanks to adrysabry.com..aku ambil resepi ni dari dia..memang bestlah adry soto warisan awak ni..lepas ni nak try bubur ayam bersantan pula ya..hehe]

2 comments:

Adry said...

ramaila yang dah dok mengintai ngintai tu... hehehe

bicara_sufi said...

hmm..ye ke ramai..tak nampak pun.. ;-)