Saturday, October 9, 2010

Kumpul kekuatan

Salam Palestine

Malam sudah lewat, dingin malam terasa benar malam ini. Seharian cuaca mendung dan sesekali rintik hujan renyai membasahi bumi. Syukur juga cuaca begini, dalam keadaan kami terpaksa berprogram di markaz tarbiyyah yang menjadi saksi perkumpulan kami. Tidaklah berpanas dan boleh duduk dalam keadaan yang selesa.

Seperti kelazimnya, program sebegini akan menjadi ruang menyuntik motivasi aktivis dakwah, bersama bermuhasabah berkongsi idea agar gerak kerja dakwah menjadi lebih tersusun dan berkesan. Mendegar amanat-amanat pimpinan buat bekal di jalan dakwah yang tidak mudah ini.

Mendengar semuanya, terasa diri tidak benar-benar serius lagi di jalan dakwah ini. Kerja dakwah masih menjadi aktiviti sampingan. Masih banyak waktu rehat yang diluangkan. Tidur yang lena, makan yang berselera masih menjadi keutamaan. Tetapi kerap juga merungut sibuk dengan pelbagai urusan tatkala ada amanah dakwah yang perlu disempurnakan.

Arghh..aku benar-benar marah pada diri kali ini. Sepanjang kepulangan ke daerah tercinta ini untuk mempraktikan segala teori dakwah yang telah dihadam di alam kampus, ini munaqasyah kali ke 4 aku hadiri. Tetapi, hasilnya tidak sebanyak kuantiti sepatutnya. Hingga aku rasa malu sangat mahu bertanya soalan atau mengeluarkan sebarang pandangan. Tidak mahu cakap tidak serupa bikin..

Ya Allah..berikanlah aku kekuatan, untuk terus dan terus menghidupkan laluan dakwah ini.


2 comments:

Anonymous said...

semoga berjaya.. khalid

Anonymous said...

teruskan usaha wahai insan..
Iskandar581