Sunday, June 14, 2009

Pantas benar

Pantas benar masa berlalu. 2 minggu bagai 2 hari saja. Sungguh belum puas menikmati cuti 2 minggu ini. Lari seketika dari bebanan tugas-tugas rasmi selaku Cikgu. Melupakan seketika buku-buku latihan yang perlu disemak, kerja-kerja pengurusan yang berlambak-lambak dan karenah anak-anak didik yang menuntut sabar yang tidak sedikit.
Dua minggu berkesempatan "melajakan waktu tidur pagi" mengimbau "feel" kurang senonoh masa zaman bergelar mahasiswa. Ingat lagi, masa belajar dahulu, kerap berjaga di malam hari. Hingga pagi kurang dinikmati. Memang benar bila dah jadi tabiat bukan mudah nak di ubat. Jadi semailah tabiat-tabiat yang mahmudah saja. Agar mudah mencapai martabat taqwa.

Sorotan peristiwa sepanjang cuti ini bermula dengan walimah insan-insan bergelar sahabat. Satunya Hasnuri, sahabat seperjuangan yang telah sama-sama berbaiah menjadi mata rantai perjuangan menegakkan daulah islamiah di alam buana ini khususnya Malaysia bumi bertuah. Alhamdulillah seronok melihat dia sudah berjaya memulakan pelayaran bahtera rumahtangganya. Semoga pelayaran bahteranya dikemudi bersama suami tercinta menuju baitul dakwah yang akan menyuburkan lagi usaha dakwah di Tawau bumi peladang ini.

Walimah kedua, juga seorang sahabat baik. Walaupun dia tidak ditakdirkan menjadi sahabat seperjuangan di medan dakwah dan siasah, namun dia teman berkongsi pengalaman dan kehidupan. Bersama dengannya pasti menerbitkan kuntuman senyuman bahkan kekadang hilaian tawa dek penangan "lawak kingnya". Itulah dia insan bergelar Misnah Kadiran. Sungguh tidak kusangka, seawal ini jodohnya tiba. Apa tidaknya, karektornya yang cukup selamba kekadang "samseng" pun ada. MAsih segar diingatan, saat sama-sama di Matrikulasi KPM Kolej Ibukota Kinabalu, dia pernah menyerangku di bilik dengan mercun "pop"nya. Perasaan ku tika itu memang bagai berada di Palestine. Aku memang agak "takut" dengan sebarang jenis mercun. Bukan apa. jenis cepat terkejut. Mana tahu, kena "heart attack" masa tu, kan susah dia juga. Haha..Tapi apa pun jua, inilah suratan yang sudah ditentukan. Seru sudah sampai. Semoga semua mengharungi bahtera pelayaran rumahtangga dalam redha dan rahmatnya sentiasa. Selamat menjadi isteri solehah buat kedua sahabatku ini.

Hari cuti ini juga diisi dengan sedikit komitmen dalam program Kem Remaja Islam (KRIS kali ke 4) di SMK Kuhara. Memenuhi undangan jawatankuasa pelaksana untuk program Forum mengupas tema program - Islam Untuk Semua. Berat juga menerima jemputan ini. Hati sudah lama tidak ghairah untuk tampil dikhalayak umum dalam versi menjadi panel forum mahupun penceramah jemputan. Terasa tidak layak dengan kekangan ilmu pengetahuan yang sudah lama tidak di"update". Menulis jauh lebih mudah berbanding berkata-kata di hadapan. Namun, tidak sampai hati memberatkan adik-adik pelaksana program yang pastinya mempunyai 1001 masalah lain mengurus program besar sebegini. Rasanya selaku orang yang ada pengalaman dengan KRIS, sewajarnya aku memberikan kerjasama tanpa berdolak dalih. Alhamdulillah, berjaya juga majlis itu kuharungi. Digandingakan dengan adik Burhanudin salah seorang pendebat dan pemidato terbaik peringkat kebangsaan semasa belaiu menuntut di UMS dulu banyak memudahkan tugasku. Menjadi harapan peserta yang melebihi 300 orang itu memperolehi sesuatu hasil perbincangan bersama kami ahli panel forum malam itu. InsyaAllah...

Serba sedikit coretan aktiviti cutiku yang sudah berakhir ini. Ada banyak lagi peristiwa yang terlakar dalam dua minggu ini. Sengaja tidak dinukilkan di sini kerana ingin menggarapnya dalam versi yang lebih istimewa. :)

0 comments: