Wednesday, October 21, 2009

Beri ruang dan masa

Hari Rabu memang kurang digemari oleh para pendidik di SMKJPT. Rabu sinonim dengan Taklimat Rabu atau nama glamournya Hari Profesionalisme. Para pendidik sekolah dalam taman ini [gelaran yang aku bagi untuk sekolahku yang tercinta ini..] kena mengahadiri taklimat selama sejam lebih dari pentadbir. Bermula pukul 12.30 hingga hampir ke pukul 2.00. Walapun mulut mengomel-ngomel malas nak hadir, tapi kami tetap juga hadir. Masih memberi komitmen semasa taklimat. Itulah kelebihan barisan pendidik sekolahku ini. Mulut saja "nakal" sikit, tapi kerja jalan. Cuma lambat cepat sahaja. Standard lah tu kan.. :-P

Taklimat selesai dalam pukul 1.30. Perut sudah mula berkeroncong. Aku pun macam biasa singgah "Hotel Daya Maju" [rumah kakak sulungku]. Aku panggil hotel sebab memang aku selalu buat rumah ni macam hotel. Datang dan pergi sesuka hati. Mujur kakak ku sangat "sporting" orangnya. Tak pernah kisah dengan "feel" adiknya ini. Agak malang sedikit hari ini, kakakku belum sempat masak makan tengah hari. Letrik tiada. Nasi pun tak boleh di masa. Ada lauk sahaja. Aku pun mengalas perut dengan secawan kopi susu panas dan meratah seekor ikan goreng yang kecil. Oklah untuk menghentikan keroncong perut yang dari tadi minta diisi.

Meneruskan agenda hari ini, aku bergerak santai ke bandar. Memandu dengan kelajuan yang sederhana. Tetiba pulak dapat idea, best juga ni lepak-lepak di"highway". Berbekalkan "makanan segera" berharga RM 10 [mahalnya makan kat luar kan..] aku pun melayan perasaan bertemankan hembusan angin laut dan pemandangan yang mengasyikan. Tenang betul melihat laut yang membiru.

Sejak setahun ini, menjadi kebiasaan, untuk menunaikan hak diri untuk rehat dan rileks. Caranya, tengok laut, tengok awan atau tengok alam. Memang best! Sambil-sambil boleh muhasabah diri. Lihat keagungan pencipta alam terasa kekerdilan diri. Kalau dulu, masa banyak dihabiskan dengan kawan-kawan. Sekarang kena belajar tidak berteman. Kawan-kawan satu persatu meninggalkan "kumpulan bujang". Tapi alah bisa tegal biasa. Mula-mula memang susah juga nak hidup sendiri-sendiri. Sekarang dah semakin ok. Sampai kadang-kadang tak selesa bila ramai-ramai...hehe..

Kesimpulan coretan yang tiada "halatuju" ini..bagi masa pada diri. Sesekali kena ambil ruang untuk me"refreshkan" diri yang kerap stress kesan kerja-kerja yang tidak berkesudahan. Barulah ada motivasi diri untuk meneruskan kerja-kerja seterusnya..

Aktiviti hilangkan "stress" yang kedua, masuk ke dapur. Tadi singgah pasar ikan, ikan murah sangat-sangat. Kembung yang kecil dan best untuk buat laksa, hanya berharga RM1.50 sekilo. Aku borong 4 kilo untuk jamuan laksa malam ini. Makanan kegemaran mak aku tu..Ini yang aku sayang TAWAU ni..seafoodnya murah! Tawau bandar Protein..[nama baru Tawau..haha]

0 comments: