Tuesday, December 1, 2009

Sekian lama menyepi dari dunia blog. Kekangan laptop yang sudah diambil hak millik. Ramai juga teman-teman yang "menegur" kenapa tidak punya laptop sendiri. InsyaAllah..suatu hari nanti..tunggu rezeki lebih sedikit. Kalau ada yang nak menderma pun dialu-alukan..hihi

Cuti terus berlalu. Masa kekadang tidak pasti kualitinya. Rasanya banyak tidak dimanfaati sebaiknya. Sehari dua ini, sedikit tidak stabil emosi. Kerap bermenung sendirian. Pandangan kosong! Aku tahu dan sedar apa puncanya. Tahu hujung pangkalnya. Namun, tidak jumpa penawarnya. Kabur jalan pulangnya. Tidak pasti apa cara terbaik membawa kembali ceria dan senyum yang sudah dua hari ini hilang meninggal pergi.

Masih keliru dan sangsi atas tindakan yang dilakukan. Silapkah terlalu objektif menilai sesuatu yang subjektif sifatnya. Semua ini untuk memberi keyakinan kepada diri. Mencari satu jaminan sesuatu yang lebih baik di hari mendatang. Akur, masa depan sesuatu yang tiada siapa dapat memberi jaminan apa dan bagaimana corak keadaannya, namun tidak salah rasanya merancang dan merangka pelannya. Disamping berdoa kepada yang Maha Menguasai seluruh alam agar perancangan ini sama dengan perancanganNya.

Namun inilah namanya hidup dan kehidupan. Pelbagai warna dan lakarannya. Manusia itu tidak semua sama. Apatah lagi dalam memahami dan menilai sesuatu. Sejauh manapun perbezaan dalam menilai itu, jangan lupa mengguna pakai segala senjata keimanan. Biar mampu mencari titik persamaan. Menambah apa yang terkurang, membuang apa yang terlebih. Apabila silap, berani mengatakan "saya bersalah, maafkan saya". Apabila benar, elakkan berkata "kan saya yang betul". Depani keduanya dengan rendah diri dan tawadhuk. Baru manis dipandang manusia, mulia di sisi pencipta.

Penuh pengharapan, ketenangan yang hilang segera pulang bermukim di qalbu. Penat dihempas ombak jiwa yang resah. Rindu dibelai hembusan angin damai dan menenangkan. Andai kekhilafan yang tercetus ini berpunca dari diri yang dhaif, kerdil dan hina ini, mohon dimaafi setulus nurani. Moga tiada benci mengiringi. Mari kembali berkasih sayang kerana Allah..peace no war!!! [tetiba pulak kan..hihi]

0 comments: