Thursday, November 19, 2009

Salam terakhir..

[Entry ini mungkin tidak memberikan sebarang input pun kepada pembaca..andai rasa tidak punya banyak masa..tidak payahlah meneruskan pembacaan..tiada sesuatu yang istimewa..sekadar luahan rasa tuan blog semata-mata]

Hari ini malam terakhir aku bersama laptop pinjaman ini. Tahun hadapan, kalau masih punya rezeki dan keizinan baru aku bertemunya semula. Dengan ketiadaan laptop ini, maka terputuslah seketika dunia nyataku dengan dunia maya ini. Tiada lagi coretan sepi, bicara bisu mahupun luah rasa untuk tatapan pengunjung bicara sufi.

Aku juga akan semakin sepi dari perkembanga semasa terutama berkisar isu politik negara ataupun jatuh naik keadaan ekonomi negara. Tidak lagi mampu aku melayan ajakkan minda nakalku yang mahu aku mengetahui perkembangan dunia hiburan tempatan. Lebih mendukacitakan, tidak lagi aku berteman mykuliah.net. Teman rohaniku saban maghrib. Walau sebulan cuma, semuanya ini pasti aku rindui.

Sememangnya informasi dan perkembangan terkini nasional dan antarabangsa, mudah ku dapati menerusi kaca televisyen, tetapi sesungguhnya aku jenis manusia yang cukup malas melihat TV. Terutamanya siaran perdana iaitu berita. Tidak kisah dari "channel" mana sekalipun. Bukan apa, sudah muak disajikan dengan berita-berita yang boleh dipertikaikan kesahihannya. Yang rasanya boleh dipercayai berita sukan dan laporan dunia sahaja. Ada juga ketikanya aku setia menghadap TV, selalunya melihat drama-drama melayu yang aku tapis skrip dan pelakonnya. Cerita mat saleh memang aku tolak tepi. Bagi aku banyak buruk dari baik melihatnya. Biarlah aku dikatakan kuno sekalipun. Manusia bebas memberi persepsi. Kita juga punya hak menilai persepsi tersebut. Jadi diri kita. Garis panduan hidup adalah syariat, bukan manusia!

Adakalanya terbayang, apalah pengisian cuti ini. Cuti bukan sehari-dua, mahu-mahu sebulan-dua juga lamanya. Ruang berkarya sudah tiada. Harap-harap masa yang bersisa akan dipenuhi dengan segala yang bernilai ibadah.

Sesuai sebenarnya masa yang ada ini dujadikan ruang uzlah seketika dari segala yang sudah terbiasa. Mencari ruang mengkoreksi diri biar sedar diri hanyalah hamba yang sangat dhaif lagi hina.

Selamat tinggal dan selamat bercuti dunia maya...

0 comments: