Friday, February 12, 2010

Tiga Duri Hati [part 1]

Mata masih terlalu berat untuk terbuka luas. Namun, tidak punya ruang untuk di manjakan. Mulai hari ini, aku harus bergerak keluar ke sekolah sebelum pukul 6.00 pagi. Lewat beberapa minit, tersadailah aku dalam kesesakan lalulintas yang sangat tidak ku gemari.

"Awal sampai..azam baru ka?" Tegur seorang rakan sekerja.

"Sekarang duduk rumah mak, kena gerak awal..jauh kan." Jawabku ringkas dengan senyuman.

Senyuman satu-satunya aset yang kumiliki. Kalau tidak senyum, pasti ditegur.

"Seriusnya"

"Ada masalah kah"

"Banyak kerja"

Antara pertanyaan yang terpaksa dilayan tatkala tiada senyuman mengukir mesra. Muka automatik jadi serius tanpa senyuman. Mahu tidak mahu, harus sentiasa senyum. Mujurlah senyuman itu satu sedekah. :-)

Memulakan tugas di hari baru, bulan baru dan tahun baru. Pasti dibekali semangat untuk bekerja dengan azam baru yang juga padu. Azamnya tidak lain, mahu menjadikan tahun ini lebih baik dari tahun sebelumnya.

"Assalamualaikum..hari pertama dah semangat buat kerja..nak jadi cikgu cemerlang ke tahun ni." usik Syifa', sahabat sebelah mejaku.

"Wa'alaikumussalam..kalau ada rezeki, Alhamdulillah..siapa yang tak nak kan. Kalau masin mulut awak, saya belanja kueh teow kung fu. Lewat sampai..dah ada "driver" pun lewat juga." Aku pula menyakat Syifa'.

"Yelah..sekarang kena sediakan sarapan dulu..bukan macam awak, tukang makan sarapan aje. Inilah bezanya jadi isteri dan hidup bujang. Sampai giliran awak, haa...rasalah. Entah-entah lagi lewat dari saya." Syifa' membalas usikanku.

Tertawa aku mendengar jawapannya. Terbayang pula kalau dah bergelar isteri. Mengurus diri sendiri pun macam tak "pas" lagi ni.macam manalah nak urus rumahtangga. Patutlah serunya tak sampai lagi..

"Dahlah, jom masuk kelas. Loceng dah bunyi. Mengelamun lagi. " Syifa mencuit bahuku.

Dengan senyuman, langkah ku atur ke kelas 5 Bestari. Beristighfar seketika..fokus..fokus..masa untuk mengajar.

Bersambung....

cerpen bersiri ini akan di keluarkan sekali seminggu.jalan ceritanya tidak ada kaitan dengan sesiapa..andai ada yang terasa berkait atau terkait dengan mana-mana individu, ianya mungkin sekadar kebetulan ;-)]

0 comments: