Monday, August 16, 2010

Ramadhan : Shahrul Quwwah

Salam Palestine

Maghrib esok, genaplah seminggu puasa di bulan Ramadhan tahun ini. Pantas kan masa berlalu. Seakan kita sedang berkejaran dengan masa. Kita alpa dan leka, masa pantas memintas meninggalkan kita. Ternyata Ramadhan dengan keberkatannya, sememangnya bulan yang dinanti bagi insan yang serius memburu taqwa. Ternyata tingkah laku dan sikap semasa bulan ini sangat mudah dibentuk dan dibimbing. Buktinya, di bulan mulia ini, sangat ringan mahu bertilawah dan menjadi sahabat akrab Al-Quranul Karim. Sehari menghabiskan 2 juzu' tidak sesukar mana. Sangat kontra tatkala berada di selain bulan Ramadhan, mahu membaca semuka Al-Quran sehari pun, perlu disiplin diri yang kuat.

Tidak hairanlah jika ada ulama' memberi jolokan Ramadhan Kareem ini sebagai Shahrul Quwwah, yakni bulan potensi. Ramadhan seharusnya menjadikan kita lebih proaktif. Terlebih khusus dalam soal beribadat. Bagi meraikan ganjaran berganda yang Allah tawarkan khusus di bulan ini.

Cuma adakalanya, sedikit masalah timbul apabila, ibadat-ibadat yang mudah dilaksanakan ini sekadar menjadi "ritual beribadat" semata-mata. Tidak terasa roh dan pengayatannya. Perlu mencari teori bagaimana supaya keduanya bergerak seiring. Kuantiti dan kualiti. Kalau tidak dimulakan di bulan potensi ini, pastinya lebih sukar di bulan-bulan yang lain. Ayuh..cari solusi! ^_^

0 comments: