Monday, May 2, 2011

Teman Musafir

Salam Palestine

Cuti 3 hari nampaknya terisi bermakna. Diberi kekuatan dan kesempatan masa dan kewangan untuk bermusafir. Mulanya agak risau, bukan apa, teman musafir kali ini si adik-adik yang belum di kenali hati budinya dengan mendalam. Sekadar mengenali melalui usrah dan program-program yang kami hadir bersama.

Benarlah kata, mahu mengenali seseorang dengan mendalam, kenali semasa musafir. Perjalanan 3 hari 2 malam ternyata menyingkap karektor mereka satu persatu. Bahkan karektorku juga pastinya sudah mereka kenali dengan lebih dekat. Terzahir siapa sebenarnya "kakak" yang mereka "segankan" ini.

Musafir ke daerah yang terkenal dengan telur penyu ini memberi pelbagai input menarik. Bermula dari perbincangan mencari dan merealisasikan kemenangan dalam perjuangan menegak daulah Islamiyyah yang kami impikan hinggalah kepada mengambil ibrah dari karektor manusia yang pelbagai. Semuanya hanya menatijahkan satu, laksanakanlah segalanya hanya kerana mencari redha Allah, nescaya tiada gundah tiada gelisah. Walau yang diharapkan tidak menjadi kenyataan atau yang di anggap rupanya silap tanggapan.

Perjalanan ini menyedarkan aku, kita boleh belajar dari sesiapa sahaja. Tidak perlu terlalu selektif menilai manusia untuk mencari hikmah. Usia muda dan tua, remaja dan dewasa hanya ukuran angka. Jangan terlalu cerewet!

Saat mula belajar, tidak hanya perlu bersama teman-teman yang sudah "biasa" untuk menerus langkah dalam jalan perjuangan ini, hati berdetik, benarlah janjinya..jalan ini hanya untuk mereka yang terpilih sahaja. Allah akan gantikan yang lebih baik. Itu jaminannya agar kesinambungan rantai dakwah ini terus wujud. Jangan risau andai kehilangan teman dakwahmu yang dulu setia. Gantinya pasti ada bahkan lebih baik. Khuatirlah dengan penuh rasa takut, andai yang di ganti itu adalah kita! Tetapkan pada jalan perjuangan ini..doalah tanpa henti kerana kita tidak tahu nasib diri kita esok dan mendatang.

Semoga nama kita terus terlakar pada kanvas perjuangan ini..

p/s - buat teman musafirku..kamu teman musafir yang hebat!


0 comments: