Wednesday, August 12, 2009

Pengalaman Guru Terbaik

"Terbakar kan Kg. Vietnam.." cerita adikku di meja makan sedang kami menjamu mangga cicah sambal kicap.
Aku, emak dan adik bongsuku terkejut mendengar khabar buruk itu. Dari sumber yang aku baca dalam blog matbulan, kejadiaan berlaku dalam pukul 10.30 pagi. Sepanjang disekolah tiada langsung berita ini kedengaran. Balik sekolah sepetang pula aku memersp di rumah kakakku menyiapkan promo-promo program minggu ini sambil tolong menjaga anak buahku. Memang tidak melihat dunia luar lah aku seharian ini.

Mendengar khabar mangsa kebakaran ini, memang kami sekeluarga agak sensitif jadinya. Kesan kami juga pernah mengalami kisah hitam dan perit tinggal sehelai sepinggan. Peristiwa Foker 15 masih segar diminda kami sekeluarga. Walau mungkin ramai warga Tawau sudah melupakan peristiwa yang belaku pada 15 September 1995 pukul 1.00 tengah hari itu.

Keluarga memang teruji benar tika dan waktu itu. Aku yang berusia 12 tahun, dapat merasakan keperitan kedua orang tua dan juga kakak sulungku. Hampir setahun terpaksa menumpang teduh di rumah pakcik. Sesungguhnya segala yang berlaku ini adalah sesuatu yang telah ditentukan oleh Dia Yang Mentadbir alam ini. Kita diajar supaya bersabar dan tabah tatkala menghadapi ujian dariNya. Hanya ini yang mampu kami sandarkan menguatkan diri dan hati menempuh hari-hari yang sangat mencabar.

Semoga semua mangsa kebakaran yang diuji oleh Allah s.w.t akan terus sabar dan tabah. Yakinlah, ada hikmah atas semua ketentuan ini. Hikmah yang belum terzahir hari ini, tapi pasti dirasai suatu hari nanti.








Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan, dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar: (Iaitu) orang-orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata: (Innalillahi wa inna ilahirajiun) "Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali." Mereka itu ialah orang-orang yang dilimpahi dengan berbagai-bagai kebaikan daripada Tuhan mereka serta rahmat-Nya; dan mereka itulah orang-orang yang dapat petunjuk hidayah-Nya. – al-Baqarah : 157

0 comments: