Thursday, August 13, 2009

Perginya Tak Kembali


Pasti ramai yang sudah maklum akan berita "pergi tak kembalinya" seorang insan bernama Asri Bin Ibrahim. Lebih dikenali dengan panggilan Ustaz Asri Rabbani. Tatkala mengetahui kehilangan beliau menerusi blog episodesebuahperjuangan yang menjadi tatapan wajibku setiap hari, bagai tidak percaya rasanya. Terngiang-ngiang ditelinga lagu-lagunya yang menjadi santapan halwa telinga samada dirumah, sekolah ataupun semasa memandu. Aku sudah biasa mendengar alunan merdu suaranya seawal usia 9 tahun lagi. Kakak yang belajar di tanah semenanjung tika itu, kerap membawa kaset-kaset nadamurni. Dari situlah aku mula meminati irama nasyid hingga ke hari ini. Lagu-lagu yang masih segar ke hari ini seperti sunnah orang berjuang, ulama pewaris nabi dan pelbagai lagi lagu-lagu perjuangan sememangnya mampu menyuntik motivasi diri.


Pergi secara mengejut begini pasti perit dirasai terutamanya insan-insan yang dekat disisi beliau. Aku pernah merasakan pengalaman ini. Kehilangan insan bergelar bapa juga akibat serangan jantung sangat memberi kesan seumur hidup mungkin.


Hakikatnya inilah suratan yang sudah tercatat sejak azali lagi. Kita yang masih diberi ruang merasai apa itu kehidupan juga sedang menuju ke arah destinasi itu. Tempat perhentian jasmani sementara menanti hari perhitungan akan setiap yang kita lakukan di dunia fana ini.

Al-Fatihah untuk Allahyarham Ustaz Asri Ibrahim..

0 comments: