Thursday, December 24, 2009

Melepas rasa

Salam Jumaat

Sudah dua hari lepas terasa mahu menulis. Walau mungkin tulisan ini hanya dibaca dan difahami oleh penulisnya sahaja. Biarlah..bicara sufi sememangnya sering menjadi tempat melepas rasa. Rasa pada sebuah kehidupan. Kebiasaannya, naluri dan emosi untuk menulis membuak-buak setelah melayari 3 blog pilihan..

Tidak dinafikan empunya blog ini menjadi inspirasi untuk terus menulis sesuatu. Walau realitinya kualiti dan intipati penulisan sangat jauh berbanding mereka yang hebat ini. Sekurang-kurangnya apa yang tersirat dan terbuku di lubuk hati mampu diterjemahkan dalam sebuah tulisan.

Selalu juga terfikir, macam mana mahu menjadi hebat seperti mereka. Mampu memberi sesuatu pada ummah. Aku mahu mengajak adik solat jemaah bersama pun sangat berat mulut. Kerja dan amanah dakwah yang diberikan pun jarang disempurnakn dengan suksesnya. Ada saja cacat lelanya. Kemudian mudah pula menuding jari pada orang lain. Mencari silap orang lain. Jauhnya aku dari karektor insan-insan yang hebat. Di mata manusia pun sudah 'biasa-biasa" sahaja, apalah nasib diri pada nilaian Dia yang mencipta.

Mudah-mudahan kesedaran bahawa diri ini terlalu banyak kelmahan, sering melakukan kesilapan bahkan acapkali mengulanginya akan mampu menjadi momentum perubahan sikap yang lebih positif. Berfikir positif dan bertindak juga secara positif. Aku sangat menyedari, kerja dakwah terlalu banyak bahkan melebihi masa yang ada. Namun mengintrepitasikannya dalam bentuk tindakan teramat sukar.

Ya Allah dengan rahmat dan redhanMu, semoga aku masih terus mampu melangkah. Memberi sesuatu pada ummah tercinta....

0 comments: