Wednesday, March 10, 2010

Bersedia atau tidak...bolos saja dinding itu!

Selesai menyemak Ujian Topikal Sains Tingkatan 5. Berkerut-kerut kening dan menggetap bibir berkali-kali jugalah sepanjang menyemak itu. Kecewa dan dukacita dengan pencapaian yang ditunjukan. Satu kesimpulan ku buat. "Budak-budak" ni tak ulangkaji. Apa tidaknya, soalan yang keluar adalah latihan yang baru diberikan kelmarin. Ikutkan amarah hati, mahu saja bagi "hadiah istimewa" dengan pelajar-pelajar tersayang ini. Mujur segera sedar, itu bukan langkah bijak dan terbaik.

Kalau dengan mendenda mereka boleh menyelesaikan masalah, merubah sikap atau menjadikan mereka rajin, pasti kejadiaan ini tidak berlaku. Pasti tidak akan berulang. Bukan tidak pernah aku hadiahkan mereka "gula-gula panjang", menyuruh lari keliling makmal ataupun biarkan berdiri di luar kelas. Semua sudah pernah ku lakukan. Tetapi sikap masih sama, tingkah tidak berubah.Bukankah tidak bijak menggunakan pendekatan yang sama walhal sudah tahu hasilnya tidak berjaya.

Kali ini, pendekatan lain harus dicuba. Aku nekad mahu menyentuh suis utama pada setiap sikap dan tingkah. Membuang karat hati yang tidak lagi berfungsi menjadi cerminan saifat mahmudah dan menghilangkan debu yang mengaburi akal hingga tidak lagi bijaksana.

Perlu diketahui sebab dan asbab. Perlu diselami dan difahami apa yang berada di minda dan fikrah mereka. Nampaknya, tugas seterusnya menjadi kaunselor dan motivator pula. Beberapa minggu lepas, sibuk menjadi "kerani". Ya...sudah biasa, CIKGU kan harus menjadi siapa-siapa sahaja!

0 comments: