Thursday, April 29, 2010

Wahai orang MUDA

Salam Perjuangan..

Dua hari lepas berkesempatan bersembang dengan seorang sahabat yang baru pulang dari musafirnya yang jauh. Gembira dan sedikit "cemburu" mendengar ulasannya. Cemburu yang dibekali azam, InsyaAllah..mahu menurut jejak nya suatu hari nanti.

Perbincangan tidak lama. Namun, impaknya besar. Masih ku rekod kemas diminda butir katanya yang dia kongsi denganku hasil pengalamannya bermusafir bersama Ketua DMPP. [jeles lagi dibuatnya..rezekinya kan..]. Dia menyatakan bahawa, usia muda ini harus dimanfaatkan sebaiknya. Harus melakukan banyak perkara di kala usia sebegini. Setuju benar, tatkala kudrat masih mengizinkan, masa juga belum terlalu banyak tuntutannya, maka sewajarnya ruang ini diberikan lebih sedikit pada sesuatu yang bermakna. Bukan sahaja buat diri sendiri tetapi juga untuk ummah dan perjuangan.

Tetapi adakalanya, usia masih muda, namun jiwa sudah semakin tidak segar untuk terus lincah di medan perjuangan. Halangannya bukan usia, tetapi perubahan diri. Kalau dahulu penuh semangat di alam kampus, tiba di alam kerjaya teori tinggal teori.Kalau dahulu masih bujang, bijak mencari ruang, untuk merealisasi perancangan, bila status sudah berubah, sibuk memberi alasan. Realiti ini bukan disesuaikan dalam konteks gerak kerja perjuangan semata,tetapi juga ditujukan buat kualiti diri. Ramai yang mengeluh, masa zaman belajar dahulu, Al-Quran teman jiwa, qiamullail rutin malam, tetapi sejak menempuh alam kerjaya segalanya seakan sukar dan sulit untuk dibiasakan lagi. Sesuatu yang perlu direnung dan fikirkan!

Paling penting, kita tahu dan sedar apa yang matlamat kehidupan ini. Ianya akan mejadi lorong memandu perjalanan yang tidak pasti bila akhirnya. Hidup ini perjuangan..perjuangan memburu REDHANYA. Ayuh orang muda..manfaatkan usia kita!



2 comments:

hamba Allah said...

salam,semoga akak teruskan perjuangan menulis di blog akak ni......salam perjuangan,,.

rabiatul adawiyah said...

assalamualaikum...blog kak ni sungguh hebat dan mantap,,...kata2 hikmah dri saya..''Dlm m'nruskn p'jlnan hdup ini...,ALLAH hdiahkn sbuah p'juangan y kdg kala m'goda iman kta utk trus tguh bdiri..kdg shbt x shaluan kdg cmerlng ggal d capai.kdg skit y mndtg.Nmun,2la y hrus dhdpi,Lmrah khdpn.kta x blh slmanya brda dlm suasana y slesa.Mksd Frman ALLAH:''Dan blh jd kmu x m'ynangi ssuatu pdhl e2 baik bgmu.ttpi blh jd kmu m'yukai ssuatu{AL-Baqarah-216}..pdhl e2 x baik bgimu..jgn drisaukn se1 kgundahan..bdoalh kpd yg ESA mnta ptnjuk kpd DIA..sgala risiko brbalik kpd DIA..Allah tahu sgalanya krn itulah percaturan DIA utk kta..