Monday, May 3, 2010

Mengatur langkah

Malam yang agak lapang. Tidak punya tuntutan kerja yang mendesak. Seakan "lembab" perjalanan aktivti kehidupan sejak dua menjak ini. Hanya berfokus pada sekolah dan pulang ke rumah merehatkan badan yang tidaklah letih sangat. Petanda tidak baik!

Minda sudah tidak ligat berfikir untuk sesuatu yang boleh dikongsi selain pada diri sendiri. Sudah hampir-hampir masuk ke zon bahaya. Zon rehat tanpa disedari. Mungkin antara puncanya, usrah semakin kurang mengisi hujung minggu. Aduhai..bermain-mainnya dengan masa. Berani membiarnya berlalu tanpa kualiti untuk penilaian hakiki. Ikutkan hati mahu mencari kaunselor buat menyedar diri. Menyentak lamunan dan menungan panjang. Membangkit kembali ghairah berjuang bak singa di rimba. Mara dan fokus ke hadapan. Aduh..rindunya tika dan waktu itu. Monolog lagi!!

Hujung minggu lepas berkesempatan singgah jenguk Nisa' Games kali ke-2 di Kompleks Sukan Tawau. Bertegur sapa dan bersalaman ringkas sambil angguk-angguk mendengar penjelasan daripada adik-adik pelaksana program. Persis YB ziarah rakyatnya. Terasa bagai ada yang kurang. Kurang sahabat-sahabat "seangkatan". Realiti yang harus diterima. Ya..keadaan sudah tidak sama. Seiring berubahnya masa. Tiada yang perlu disesalkan atau dikenang-kenangkan. Semua ini aturan alam. Tidak ada yang bersifat statik. Dunia itukan ibarat roda. Berputar bersilih ganti.

Tapi benarlah. Jalan juang ini bukan milik individu. Patah tumbuh hilang berganti. Tanpa rakan seangkatan, perancangan tetap berjalan seperti takdirnya. Bezanya pelakunya sahaja. Allah gantikan yang tiada dengan hambaNya yang lain-yang dipilihNya. Pelajaran yang perlu dipelajari, jangan merasakan diri penting pada perjuangan sebaliknya perjuangan lah yang penting buat diri. Mahu berehat? Silakan..perjuangan tidak akan menghalang dan menunggu hingga hilang lelah manja itu. Perjuangan akan pantas mara ke hadapan bersama-sama dengan mata rantaian yang tidak pernah putus hinggalah ISLAM kembali berdaulat di alam semesta ini.

Tengah berusaha memulihkan motivasi diri agar langkah kembali kemas. Takut dan risau tempat di dalam jalan perjuangan ini digantikan dengan orang lain. Kepada yang mengenali diri..mohon teguran andai kalian melihat langkahku semakin perlahan....

0 comments: