Monday, September 20, 2010

Jodoh Itu Rezeki

Salam Palestine

Aku baru sahaja selesai menyaksikan epsiode terakhir sebuah kisah drama yang panjang. Ketika Cinta Bertasbih (KCB) Special Ramadhan. Aku sengaja mahu mengulasnya saat minda masih segar pada jalan cerita dan keberkesanan lakonannya. Walau sebenarnya, masa agak singkat untuk terus berlama-lama di alam maya ini.

Apa yang dapat kuringkaskan, KCB menjadi sebuah filem motivasi. Walau bahasa yang lebih tepat barangkali..motivasi cinta. Cinta manusia yang diperjuangkan demi meraih cinta Pencipta. Seperti dalam versi filem sebelum ini, KCB masih cuba dikawal semaksimanya secara teknikalnya memenuhi piawaian syariat. Walau belum 100% sempurna. Tetapi usaha meminimakan pergaulan bebas, pendedahan aurat harus dipuji. Yang pasti meluangkan masa menyaksikan KCB tidak menyakitkan mata dan menyesakan minda dengan perlu melihat lakonan yang direalitikan dengan berani melanggar batasan syariat seperti yang ditayangkan dalam mana-mana filem lain. Maka, mesej yang cuba dibawa melalui cerita ini, akan lebih mudah sampai kepada penonton. Ini yang utama!

Tidak berniat mengulas panjang..cuma sangat tertarik dengan kata-kata terakhir dari Furqan "jodoh itu rezeki"..bagi yang masih bujang seperti aku, sama-sama kita berdoa, semoga kita dianugerahkan"rezeki" yang berkat. Rezeki yang menjadikan kita mampu merasa cukup dengan apa yang ada. Tidak terlalu meminta-minta pada dunia yang sementara ini. Sebaliknya, membawa kita bersama, merubah dunia, menjadi jambatan menuju syurga. Syurga destinasi kita menyulam kasih dan cinta yang tiada bertepi...

Menanti "rezeki" itu datang dan membawa aku pergi...


1 comments:

muharrikdaie said...

terkadang rezeki kita dihujung tasbih ...