Tuesday, October 19, 2010

Kau gerakkan jiwa ini

Bicara kita malam itu..

dia : Awak anak emak ...Emak awak lagi perlukan awak

saya : dialog ni dah pernah di lafazkan pd saya suatu masa dulu..sebab tu saya kata..saya perlu
berhenti bermimpi..tetapi belajar menerima realiti :(

dia : Yes..Awak kena hormati emak awak..Emak awak amat memerlukan awak..Kesian dia

saya : hmm..sedang membina kekuatan itu..menelan fakta inilah dakwah saya yang utama

dia : itulah tadhiyah..pengorbanan

saya : hmm..ntahlah susah saya nak ungkap dengan kata-kata apa yang saya dah lalui..macam
mana saya luahkan pun..saya akan mati pada satu kesimpulan iaitu dakwah kepada
mereka lebih aula

dia : Awak kena ingat..Diri kita bukan hak kita..Kita hanya memegang ruh masuliyah saja.

saya : saya letih seorang berhadapan semua ini..bukan baru..saya rentasinya sekian lama..
kejahilan mereka motivasi juang saya

dia : Biarpun keinginan seorang manusia itu ingin juga merasa nikmat kebersamaan namun di
situlah bermula titik ujian itu..Kita diuji pada sesuatu yang kita hajati .Pernahkah awak
mengerti erti kesunyian? Saya sentiasa sunyi..Hidup keseorangan..Tapi saya tetap
pasrah..Saya manusia..Saya memang tak mampu..Tapi..Saya tahan juga..Apalah
saya..Hanya sebutir makhluk yg tercampak ke bumi..Saya kena kuat..

saya : hmm..tiada kata tuk menolak kalimat-kaliamat awak..cuma mahu menghadamnya masuk
ke sanubari yang paling dalam..perit rasanya

dia : InsyaAllah..Saya dpt rasakan jiwa seorg ibu itu..dia perlukan awak

saya : mengharap dalam doa dan munajat..Allah hadirkan seseorang yang memahami
perjuangn yang bukan baru ini..dia mampu terus kukuhkan saya pada apa yang telah
saya lalui

dia : InsyaAllah..Berbakti pada keluarga juga adalah dakwah dan jihad..Itulah yg nabi ajar
Dakwah harus nafas panjang..Ianya satu proses..Dalam proses itulah kita membina
pahala..Kita bukan ada tongkat macam Nabi Musa..Mukjizat tiada lagi..yang ada
hanyalah wahyu..Wahyu pemandu kita..Ini yang perlu awak fahami..tenangkan hati
awak..Cerialah..Sembunyi semua duka..Bahagiakan mad'u dgn senyuman kita..Biar hati
kita terlalu pedih dengan sayatan luka..Bahagia kita hanya lah bila tersungkur diatas
sejadah..Dan teresak tangis dhadapanNya

saya : terima kasih..terus gerakan jiwa saya!

0 comments: