Keluar Dari Kebiasaan

Salam Palestine

Pantas masa berlalu. Sepanjang Ramadhan saya memang berhajat untuk kurang menulis. Cuba mendidik diri, beri penghormatan besar kepada shahrul baraqah yang hanya kunjung sebulan dalam setahun. Mahu mengisi bicara sufi agar terus punya entry, adakalanya perlu mengorbankan masa hingga berjam lamanya. Tidak mahu itu menjadi penghalang saya gagal menyempurnakan tuntutan Ramadhan yang lebih layak saya utamakan.

Syawal juga sudah hampir seminggu berlalu. Raya yang biasa-biasa sahaja. Ziarah 2-3 buah keluarga terdekat. Di ziarahi 1-2 sahabat. Melayan kawan adik-adik yang datang berkonvoi 2-3 buah kereta. Terimbau zaman remaja dahulu, persis! Semua tinggal kenangan. Belum mampu kami ulang dengan kapasiti bukan sekadar membawa diri tetapi membawa keluarga. Suami dan anak-anak. InsyaAllah, saya masih optimis, akan menjadi kenyataan juga...suatu hari nanti.

Esok kembali pula ke rutin harian. Bertemu rakan sejawat dengan beban tugas yang tidak akan berkesudahan. Bersua muka dengan anak-anak didik yang masih teringat kuih raya dan asyik mahu bercerita kisah-kisah hari raya yang sudah siap di rakam di memori minda.

Keadaan biasa yang seharusnya di depani dengan sesuatu yang luar biasa. Cabaran sebenar baru bermula. Ruang untuk melangkah dengan wajah baru iaitu wajah TAQWA setelah sepurnama "bertapa" menyuci rohani kini sudah terbuka. Mengukur sejauh mana madrasah Ramadhan mampu memberi impak pada rohani, ukur dengan kesungguhan kita memulakan puasa 6. Kalau yang satu ini pun masih berat dan tidak masuk dalam agenda Syawal, perlu di nilai Ramadhan kita yang sudah berlalu.

Lama tidak menulis, saya juga seakan mati bicara. Memadailah untuk saya merasmikan wajah baru Bicara Sufi. Mudahan wajah baru yang juga menyuntik semangat saya untuk lebih segar meneruskan kembara perjuangan seorang abdi menagih kasih Rabnya.

Ayuh teruskan pengembaraan yang tidak kita ketahui titik akhirnya ini...Jangan pernah berhenti melangkah!

Comments

Popular posts from this blog

Zon Selesa

Pendam

Kisah Kita