Thursday, October 6, 2011

Mengaharap tanpa lelah

Salam Palestine

Berukir senyuman membaca laman muka buku hari ini. Bukan kerana penangan cinta muka buku yang sering di ulang nyanyi anak buahku atau anak-anak jiranku. Tetapi saat membaca khabar hijrah beberapa orang artis. Beralih dari kelam cahaya dunia glamour mereka kepada sebuah kehidupan bersuluh nur hidayah. Lebih membahagiakan, hijrah mereka di tambah nilai dengan terjun ke tengah masyarakat. Berkongsi nikmat bahagia yang sedang mereka kecapi kini. Indahnya bersama Islam.

Tidak dinafikan, dunia glamour yang menjadi teman kehidupan mereka selama ini memberi kelebihan kepada pesona dakwah. Mereka tidak perlu mengenalkan diri kerana umum sudah mengenali mereka. Kisah silam mereka yang hitam diputihkan dengan sejuk mata memandang penampilan dan wajah baru mereka.. Alhamdulillah.

Disebalik ini, pastinya yang lebih mencabar adalah untuk kekal dan istiqamah. Tiada siapa dapat menafikan payahnya menjaga istiqamah. Nabi SAW sendiri beruban dengan ayat Al-Quran daripada Surah Hud yang mencerita perihal istiqamah. Ini jugalah rasa yang sering membeban jiwa. Risau diri terutamanya. Sejauh mana langkah ini mampu terus melangkah. Melangkah pada jalan yang lurus dan benar.

Kerisauan berganda saat menatap wajah anak-anak didik yang punya keinginan dan sudah memasuki daerah perubahan. Daripada tidak bertudung, kini berusaha untuk menjaga aurat. Daripada sekadar bertududung kini berusaha sentiasa bertudung litup. Daripada membiar solat tidak terjaga kini berusaha solat tanpa culas. Tidak punya kudrat yang ampuh untuk terus memerhatikan mereka betul dalam segenap tindakan. Benar dalam setiap pemikiran. Hingga sering berbisik, jagalah diri semoga itu menjadi asbab mereka terjaga.

Sesungguhnya hidup adalah perjuangan. Rehat seketika hanya saat menutup mata di buai lena. Sebelum menanti rehat selamanya ketika roh meninggalkan jasad. Bukankah sifat orang mukmin itu tidak pernah kenyang dengan kebaikan. Rehat yang sebenarnya saat dia sudah sedar yang dia sedang berada di dalam syurga. Semoga dia adalah diriku. Mengharap tanpa lelah!

0 comments: