Sunday, November 13, 2011

Mengaku tanpa ragu

"Rupanya..dia tua lagi dari kita..nampak muda je kan"

"Itulah..tak kahwin lagi kan..nampak tak matang lagi..macam awak lah"

"Erk?"

Dialogku dengan teman rapatku beberapa waktu dulu. Ada kaitan rupanya kematangan dengan sebuah perkahwinan. Sebentar tadi :

"Rupanya baru 25 umurnya..aku punyalah berkakak dengan dia"

"Haa..iya ka..aku pun ingat lebih tua dari kita"

"Awal dia kahwin..umur 21..anak pun dah 2 orang..kita jak ni yang lambat"

Lagi dialog kaitan kematangan dengan status perkahwinan. Seakan aku semakin bersetuju dengan teori ini. Bersandarkan kepada pengalaman-pengalaman peribadi yang mencorakan kehidupanku. Samada soal keluarga bersama ahli keluarga, hal-hal kerja bersama teman kerjaya ataupun urusan perjuangan bersahabat sejemaah. Aku sering merasakan aku masih "muda" dan kurang keyakinan untuk memberi keputusan. Hal-hal kecil pun, aku kerap merujuk dengan orang lain. Walaupun usia kami sebaya atau dia lebih muda, tetapi dengan statusnya yang sudah berumah tangga, aku rasa pandangannya lebih bernas dan rasional.

Semoga ramai menyedari, rasa kurang yakin diri ini mempengaruhi kehidupanku. Semoga juga, mereka akan mengerti, aku budak yang masih sangat mentah dan perlu lebih banyak belajar. Jangan menilai dari luaran atau satu kelebihan yang menutup seribu kelemahan untuk memberikan aku tanggungjawab di luar kemampuanku.

Semoga lagi, aku akan segera berada dalam "zon matang". Memastikan aku tidak terus terlabel suka mengelak juga mengelat. ^_^

[menulis ini kerana terkenang di tawarkan sesuatu yang di luar jangkaan..serius..aku masih belum matang..mengaku tanpa ragu :)]

0 comments: