Sunday, June 28, 2009

Kisah Pameran

Syukur..berakhir jua tugasan dan amanah menguruskan Pameran untuk Sukaneka PASTI Kawasan Tawau. Banyak cerita dan kisah disebalik tanggungjawab ini. Manis ada pahit pun terasa. Manis kerana pameran rasanya "cantik" jugalah tahun ni. Walaupun asalnya dibayangkan suram kerana diri ini bukanlah mahir dalam bab-bab "deco" ni. Walaupun peminat rancangan "deco bersama eric". Mujur adik-adik [ khamsiah, anisah, mardiana, nani, widi] dan rakan sebaya [fate', asmah dan athirah] TERSANGAT banyak membantu. Komitmen dan kerjasama mereka layak mendapat gred A. Proses men"setup" tapak program bermula secara rasminya pukul 3 pm. Walau hakikatnya ada yang sudah menunggu seawal 2 pm. Ada saja masalah teknikal yang mengganggu perancangan. Sabar ya yang terpasa menunggu tu. Allah nak bagi pahala lebih. :) Semuanya selesai tepat pukul 6pm. Kami akhiri dengan bergambar ceria dihadapan tapak pameran. Gambar menyusul kemudia kerana tukang gambar tak bagi lagi gambar itu. :)

Pahitnya pula, ada satu insiden "melukakan" perasaan telah berlaku di saat-saat akhir "kisah pameran" ini. Walaupun diri ini bukan mangsa cerita melukakan ini, tetapi tetap terasa kerana yang menjadi mangsa adalah anak buah sendiri. Aduh..inilah manusia, bila berkata tanpa berfikir dahulu. Berkata mengikut rasa. Kebetulan rasa yang hadir mungkin bukan rasa-rasa jiwa yang suci tetapi amarah jiwa. Sudahnya orang lain yang terasa. Buat adindaku yang telah "panas" jiwanya, semoga cepat sejuk. Ini cabaran pertama. Bukti kata-kata akak pada awak dulu.

"awak kena bersedia mental dan fizikal duduk dalam team ini". Masanya awak aplikasikan persediaan awak !

Mudah-mudahan nanti punya kekuatan untuk menulis "kisah-kisah" berhadapan manusia yang kekadang bagai mematahkan semangat untuk terus iltizam dalam perjuangan. Sengaja mahu digazetkan dalam bicara_sufi. Agar nanti, bila terasa mahu culas dari jalan juang, bisa segera insaf tatkala membacanya semula....InsyaAllah..


1 comments:

Adry said...

yeap...apa pun memang kena banyak bersabar... manusia pelbagai ragam... tak semua boleh "masuk" dengan kita...

apa pun.. syukur sukaneka tu dapat berjalan dengan lancar..